Wat is het verschil tussen sterren en planeten?

Vraag van mijn dochter (6). Wat is het verschil tussen sterren en planeten en waar valt de zon onder, dat dat een ster of een planeet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag

Antwoorden (8)

De zon is een ster, een kleintje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een planeet bevindt zich in een baan rond een ster, draait dus een rondje rond een ster in ons geval de zon. Een maan draait weer rond een planeet ins geval De maan rond de aarde. (even simpel uitgelegd voor je dochter van 6)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is een ster. Deze staat heel dichtbij waardoor hij enorm groot lijkt, maar toch is hij maar een kleintje tov van andere sterren.
Een ster is een grote bol gas die door zijn grootte zoveel druk heeft opgebouwd (door zijn eigen aantrekkingskracht) dat hij als het ware in brand staat. Daardoor geeft hij licht.
Een planeet is een veel kleiner hemellichaam dat om een ster heen draait. Deze kleinere hemellichamen kunnen niet genoeg druk opbouwen om te gaan branden. Ze geven dus niet zelf licht, maar kunnen wel licht van bv de zon weerkaatsen. Daarom kunnen we bv Venus wel eens 's ochtends of 's avonds aan de hemel zien staan. Ook de maan is daar een voorbeeld van. Die geeft ook niet zelf licht, maar weerkaatst het licht van de zon.

Er zijn trouwens voor je dochter erg leuke boekjes in de bibliotheek daarover, met mooie plaatjes en duidelijke uitleg in (letterlijk) Jip en Janneke taal...

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals Cryofiel bij het andere antwoord al aangeeft is de zon een middelmatige ster. Er zijn grotere en er zijn kleinere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ha, jij was nog aan het typen toen ik begon met typen. Goede beschrijving. We zullen het aan Danielle moeten overlaten de beste stukken uit onze verhalen te pakken. Danielle weet het beste wat haar dochter al wel kan begrijpen, en wat nog niet. +1 voor je antwoord.
Ik zal proberen het te verwoorden op het niveau van een zesjarige. Doe zelf een eventueel nog nodige vertaling, jij weet natuurlijk het beste welke delen jouw dochter wel en niet begrijpt.

Een ster is een grote bol van gas. Zoveel gas, dat het zichzelf in het midden zo sterk samenperst, dat het heel heet wordt. Als er maar genoeg gas is, wordt dat zo heet, dat het licht gaat geven, net als bij een kaarsvlam.

De zon is zo'n grote bol van gas. Die is heel heet geworden en geeft heel veel licht.

Van de planeten zijn er twee soorten. Sommige zijn ook gasbollen, net als sterren en de zon. Maar dat zijn veel kleinere gasbollen. Daardoor zijn ze in het midden niet zo samengeperst. Ze worden dus niet heet en geven geen licht. Het zijn veel kleinere, koude gasbollen.

Er zijn ook planeten die van steen zijn. Mars bijvoorbeeld, en Venus.

Sterren kun je dus zien doordat ze licht geven. Sterren lijken net kleine lichtpuntjes, doordat ze heel veel verder weg zijn dan de zon. Als je naar zo'n ster toe zou gaan, zou die ster groot en heet en fel worden, net als de zon. Maar dan zou je weer heel ver weg zijn van de zon. Als je dan achterom zou kijken naar de zon, dan zou de zon juist een klein lichtpuntje zijn.

Sommige planeten kun je zien, ook al geven ze zelf geen licht. Dat komt doordat ze door de zon worden beschenen. Net alsof je 's nachts in het donker naar buiten kijkt. Je kunt de bloemetjes dan niet zien. Maar als je met een zaklantaarn op het bloemetje schijnt, kun je het bloemetje wel zien.

Met planeten werkt het net zo. Eigenlijk kun je Mars niet zien in het donker. Maar doordat de zon zijn licht naar Mars stuurt, kunnen we Mars toch zien.

Kun je hier iets mee?
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal. +1 van mij. We laten het inderdaad aan de moeder over om te bepalen waar ze het meeste aan heeft... ;-)
De hele simpele uitleg.

Elke ster is een zon en geeft dus licht af. Een planeet geeft geen licht. Onze aarde is bijvoorbeeld een planeet en zo zijn er veel meer.

Vergelijk het met een ballenbad. Alle ballen zijn planeten, en alle lampen zijn sterren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan kan je net zo goed vragen wat het verschil is tussen de aarde en de zon. de aarde is een planeet en de zon is een ster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een planeet:
- bevindt zich in een baan rond een ster ( de Aarde bevindt zich in het Zonnestelsel).

- heeft genoeg massa om met zijn eigen zwaartekracht de interne krachten van zijn eigen lichaam te overwinnen (de hitte etcetera die zich bevindt in het midden van de Aarde wordt in stand gehouden juist doordat er zich een massa omheen bevindt.

- heeft de omgeving van haar baan schoongeveegd van andere objecten.

Een ster:
- bestaat uit samengeperst gas
- heeft in zijn kern een druk die zo hoog is dat er van waterstof helium wordt gevormd (of soms zelfs weer andere stoffen), dit wordt kernfusie genoemd.
- straalt licht uit wegens de energie die bij het kernfusieproces vrijkomt.
- kan afkoelen na een heeeele lange periode.
- bevindt zich in een sterrenstelsel, een groep van sterren die samen weer om een andere nóg zwaardere massa draaien.

De zon is een dwergster, en dus veel kleiner dan de meeste andere sterren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg voor je dochter: een ster geeft een hoop licht en warmte, en is heel groot. Planeten draaien om sterren heen, en zijn vergeleken met de ster meestal klein en koud.
(Een planeet kan groter zijn dan een ster - maar dat hoef je er verder niet bij te zeggen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen sterren en planeten is:

-dat sterren niet bewoonbaar zijn,
maar (bepaalde) planeten wel;

-dat sterren zich niet in een baan
rond een planeet bevinden,
maar planeten
wél in een baan rond een ster;

-dat sterren in de fik staan,
maar planeten niet…

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ster_(hemellichaam)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Planeet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnestelsel