Wat wordt er aan meteorietstenen onderzocht?

Ik moet voor school een presentatie maken over het heelal en dingen daaromheen en moest ik bepaalde vragen beantwoorden.
Nu werd deze vraag letterlijk gesteld:

- Wat wordt er aan de meteorietstenen onderzocht?

Er stond verder geen informatie bij etc.
De vraag is een beetje onduidelijk voor mij en ik kan er ook niet echt iets over vinden. Ik heb al wel gevonden hoe je zelf een meteoriet kunt onderzoeken en dat staat ook al in mijn Word-document maar ik wil graag weten hoe onderzoekers meteorietstenen onderzoeken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Kijk maar eens wat er allemaal is onderzocht aan de diepenveen metoriet:
http://www.geologievannederland.nl/zwerfstenen/meteorieten/diepenveen-meteoriet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje voor Poet en de smile van Marco!

Antwoorden (1)

Van meteorieten wordt verondersteld dat ze afkomstig zijn van kometen, planetoïden of andere hemellichamen die al in de begintijd van ons zonnestelsel gevormd zijn. Door ze te onderzoeken komen we dus meer te weten over de begintijd en de geschiedenis van ons zonnestelsel. Er wordt dan gekeken naar de samenstelling (steen of ijzer, soms ijzer-nikkel), of de meteoriet insluitsels bevat (chondrules) en of het materiaal op een bepaalde manier gekristalliseerd is. Van bepaalde kristalpatronen (de zgn. Widmanstättenfiguren) is bekend dat ze alleen kunnen ontstaan als metalen heel langzaam afkoelen (1° per miljoen jaar). Als we die vinden dan weten we dat de meteoriet afkomstig is van het binnenste van een groot hemellichaam, misschien een planeet of planetoïde. Want als hij aan het oppervlak had gelegen of zelf als klein lichaam was ontstaan zou hij veel sneller afkoelen. Dus weten we ook dat er ooit grotere hemellichamen moeten zijn geweest die in delen uiteen zijn gevallen.
WimNobel