Ervaren we tijd als steeds sneller gaand, omdat het ruimte-tijd continuum uit elkaar getrokken wordt door zogenaamde donkere materie?

Nagenoeg iedereen ervaart naarmate hij/zij ouder wordt, dat de tijd sneller gaat. Kan dit te maken hebben met het feit dat het heelal steeds sneller uitdijt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft denk ik meer te maken met relativiteit. Naarmate je ouder wordt, is bijvoorbeeld een periode van een week een veel kleiner percentage van je totale leven dan wanneer je nog heel jong bent.
Dus als je tien bent, is een periode van vijf jaar de helft van je leven. Als je twintig bent, bestrijkt zo'n zelfde periode nog maar een kwart van je tot dan toe geleefde leven.
Antoni
10 jaar geleden
Utopist, als deze ervaring te maken zou hebben met het uitdijen van het heelal, dan zou toch iedere mens (en niet alleen de oudere(n)) dit zo moeten ervaren?
Ivana
10 jaar geleden
Als je jong bent, ben je verwachtingsvol aan het uitkijken naar dingen die 'morgen' gebeuren. Dan duurt de tijd automatisch langer.
Als je ouder wordt is er weinig spectaculairs meer te ervaren en gaat de tijd sneller omdat je ook minder nieuwe indrukken opdoet.
De dingen die je doet kosten veel meer tijd en 'even' iets doen is er niet meer bij, dus is de dag om voor je er erg in hebt.
Inderdaad Kruidenvrouwtje: het heeft te maken met relativiteit. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van alle antwoorden, die ik tot dusver gezien heb, is er geen een die wetenschappelijk onderbouwd is. Alleen maar meningen. Ik heb het bovendien niet over "ouderen" gehad. Misschien ervaart iedereen dit wel, maar babies kunnen zich niet uiten en dieren ook niet. Laten we de psyche van een levend organisme even buiten beschouwing laten en puur natuurkundig naar deze vraag kijken, dan zou dit fenomeen daar toch mee te maken kunnen hebben. Het is misschien alleen wat moeilijk te bevatten en te verklaren (nu nog).
Antoni
10 jaar geleden
Je schrijft "Nagenoeg iedereen ervaart naarmate hij/zij ouder wordt, dat de tijd sneller gaat." Iemand die vele jaren heeft geleefd, is toch een oudere geworden? Daarom schrijven vele reactiegevers en antwoordgevers over de ouderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraagt om een 'ervaring' maar je wil de psyche buiten beschouwing laten? Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adriaanv de dagen worden juist langer, namelijk 1,7 milliseconde per eeuw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adriaanv het klopt dat beleving van een tijdsverloop subjectief is. Maar ik ben blij dat god een mechanisme heeft gemaakt dat er voor zorgt dat de dagen de komende paar miljard jaar langer blijft maken. Dat heet de maan en door de getijdewerking wordt de draaing van de aarde geremd. Dus over die eindtijd hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@stippel: Ik heb niet om een ervaring gevraagd! Zie de oorspronkelijke vraagstelling. Ik zou juist graag een antwoord willen onafhankelijk van gevoelens, ervaringen, gedachten en menigen. Een antwoord gebasseerd op wetenschap
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ mullog: Het zou kunnen dat de dagen 1,7 miliseconden langer worden per eeuw. Maar dan nog... Als de ruimte steeds sneller uitdijt, dus exponentieel, dan betekent dit ook dat de tijd exponentieel ingekort wordt. Het kenmerk van exponentieel is, dat je er in het begin niets van merkt en als je een bepaald omslagpunt bereikt hebt, wordt het ineens merkbaar en daarna gaat het alleen maar meer merkbaar worden. Met andere woorden die (eeuw + 1,7 miliseconden) kan wel eens veel korter zijn dan de eeuw ervoor. Wij (levende organismen) zitten binnen het ruimte-tijd continuum en het kan zijn dat we er daardoor misschien niet zoveel van merken. Eigenlijk zou je dit van buiten het ruimte-tijd continuum moeten bekijken.
@ adriaanv: Als 1 minuut op een bloedhete kachel geen pijn zou doen en je zou daar een gevoel van extase bij hebben, dan zou het geen eeuwigheid lijken, maar ook heel kort...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@utopist je veronderstelt een relatie tussen uitdijen van de ruimte en tijdsbesef. Daar is geen enkel bewijs voor. Er is wel bewijs dat dagen langer worden. Dus er zou eerst bewijs moeten zijn voor jou stelling voordat je het feit dat dagen langer worden als niet relevant kunt benoemen. Zie vooral de laatste zin van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ mullog: Kleine correctie; ik vermoed een relatie tussen uitdijen van de ruimte en de tijd (niet tijdsbesef!) Mijn oorspronkelijke vraag gaat er juist om, om wetenschappelijk bewijs te verkrijgen voor mijn vermoeden. Misschien is dit ooit al eens door een wetenschapper onderzocht. Bovendien bestrijd ik niet jouw uitspraak over dat de dagen langer zouden worden. Maar dat is dan t.o.v. de dagen ervoor. Als de tijd korter wordt (in elkaar wordt gedrukt of hoe je het ook wilt noemen), dan is de absolute tijd van een dag, korter dan de absolute tijd van de dag ervoor, terwijl de relatieve tijd juist langer is, hetgeen waar jij op doelt.

Antwoorden (5)

Nee, ouderen ervaren dat de tijd sneller gaat onder andere door het feit dat zij minder unieke gebeurtenissen en veranderingen in hun dagelijkse leven meemaken dan jongeren. Ze hebben de meeste ervaringen al eens eerder ervaren en zien dus weinig verschil meer tussen de verschillende dagen. Zo is het al snel weer dagen of weken later, en lijkt de voorbije tijd sneller te zijn gegaan.
10 jaar geleden
Tijdbeleving heeft hoegenaamd niets met de kosmos te maken.
Tijdbeleving is sowieso uiterst subjectief. "Time flies when you are having fun", en kruipt als je op de trein of de dokter moet wachten.
Zie verder ook de reactie van Kruidenvrouwtje.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat er geen button "Slechtste Antwoord" is... :-(
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat niet bepaald respectvol, Utopist. Zelfs al zou jij het een slecht antwoord vinden, dan is dat slechts jouw persoonlijke mening. Het is geen feit. Zelf vind ik dit een prima antwoord. Alles wat erin staat klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel: mee eens dat het niet respectvol is.
@ Reddie: Mijn excuses!
Nee.

Ten eerste is het erg onwaarschijnlijk dat er een link bestaat tussen menselijke tijdsbeleving en het uitdijen van het universum. Waarom zou die er überhaupt zijn ?

Maar laten we er eens voor de grap van uitgaan dat die link er wel is, dan nòg kan je met een simpel rekenkundig argument aannemelijk maken dat dit effect hoogstwaarschijnlijk niet merkbaar zou zijn in een mensenleven. Namelijk:

Deze bepalingen t.a.v. het uitdijen van het universum, zijn voor zover ik weet slechts mogelijk door metingen te doen op objecten die miljoenen en miljarden lichtjaren ver weg staan, waarbij dus impliciet gemeten wordt over tijdsintervallen van miljoenen en miljarden jaren (omdat we ahw in het verleden kijken bij waarneming van die objecten).

Als iemand heel oud wordt haalt-ie misschien de 100 jaar. Maar op de kosmische tijdschalen waarover we het hier hebben is dat een momentopname, een tijdsinterval dat zó kort is dat iets als de uitdijing van het universum daar waarschijnlijk niet eens meetbaar op verandert. Dus als die link er al zou zijn (tussen tijdsbeleving en uitdijing v. universum) (wat ik dus helemaal niet geloof maar for the sake of argument hier even aanneem) kan het geen merkbaar effect hebben.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het over "metingen op objecten die miljoenen en miljaren lichtjaren ver weg staan". Je kunt het ook andersom bekijken: Wij zijn dezelfde afstand verwijderd van de objecten die je noemt. dus waarom zou dat niet voor ons gelden? Als het heelal wel steeds sneller uitdijt, dan zijn we misschien op een punt (in de tijd) aangekomen, waarbij we nu pas de gevolgen merken. Als dat zo mocht zijn, dan zullen we het in de toekomst alleen maar meer merken. Het gaat dan niet om relatieve leeftijden en bovendien is de tijd geen constante, zoals we tot voor kort altijd voor lief namen. En je zegt zelf al dat we in het verleden kijken,
-hetgeen ik met je eens ben-, dus waarschijnlijk is de werkelijke versnelling inmiddels al veel groter. Als de ruimte (waarin wij verkeren) steeds groter wordt (uitgerekt), dan moet er naar mijn idee iets veranderen in de tijd. En naar mijn idee merkt iedereen dat zo langzamerhand.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als mensen dat merken, merken meetapparaten dat zeker. Meetapparaten zijn namelijk zowel gevoeliger als betrouwbaarder dan mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel: Daar heb je een goed punt. Misschien is dat te meten, maar hoe?
Cryofiel
10 jaar geleden
Je zult eerst moeten definiëren wat je onder 'tijd' verstaat. Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat de tijd ineens maar half zo snel verloopt als tot nu toe. Zouden wij daar ook maar iets van merken? Nee! Hetzelfde geldt als de tijd ineens dubbel zo snel zou verlopen. Sterker nog: stel dat de tijd ineens zou worden stilgezet. "Gewoon" heel lang, bijvoorbeeld vijftig jaar lang, zou de tijd stilstaan (ik ben me bewust van de interne tegenspraak in deze uitspraak, maar daar is vast wel iets op te vinden). Zouden wij het merken als de tijd vijftig jaar lang zou worden stilgezet? Ik denk het niet...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel: Ik denk dat je met je laatste stelling gelijk kunt (!) hebben, omdat er dan niets veranderd is, als de tijd stil staat (dus je hebt dan 50 jaar even geen "tijd"). Waarschijnlijk gaat dit niet op bij een tijd die nog niet stil staat, maar nog aan het "krimpen" is. Ik zeg niet (!) dat ik gelijk heb, maar ik wil graag weten of het waar kan zijn. Vandaar mijn vraag. Ik heb wel gemerkt, dat er anders over de vraag wordt nagedacht, dan in het begin...
Cryofiel
10 jaar geleden
Een tijd die geleidelijk met een ander tempo gaat verlopen is ook niet per definitie waarneembaar. Er is geen principieel verschil met een tijd die tijdelijk stilstaat. In beide gevallen heb je echter het probleem dat je heel goed moet definiëren wat je onder het begrip 'tijd' verstaat voordat het zinvol is verder te praten.
Mijn idee van de tijdbeleving naar menselijke maatstaven maar toch gerelateerd aan de aarde en het hele universum is, dat de dag en de nacht mede worden afgemeten naar de opkomst en ondergang van de zon.
Gesteld, en dat is het idee wat ik tracht over te brengen, de aarde sneller om haar as is gaan draaien door welke oorzaak dan ook( bijv. door het smelten van grote ijsmassa's), de dagen sneller voorbij zijn. De zonsopkomst- en ondergang zich in een sneller tempo voltrekt. Misschien is dat ook wel de reden, waarom we wel jonger blijven qua uiterlijk maar qua jaar toch ouder zijn dan in vergelijk met vroeger.

Toen ik 10 jaar was, was een opa van 65 echt een stokoude man. Kromgebogen met een bult, leunend op een zwarte wandelstok en met doorgezakte kromme benen. Nu zijn die mannen 75 jaar en lopen nog de marathon. Zo iets qua verschil. Dat komt niet alleen van brood met pinda kaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aardrotatie vertraagd door de remmende werking van de maan. Het feit dat ouderen zich jonger voelen en zich zo gedragen tov van vroeger heeft vooral met de toegenome welvaart en gezondheidszorg te maken. De tweede min is van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mullog heeft hier een heel goed punt. Vooral het gedrag is veranderd t.o.v. mensen van dezelfde leeftijd van de vorige generatie(s).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was maar een veronderstelling die ik lanceerde. Kan het niet zo zijn dat de vertragende werking van de maan ten opzichte van de aarde is afgenomen? Misschien was het vroeger wat meer vertragend en nu minder en misschien neemt het toe met het smelten der ijsmassa's?? Natuurlijk besef ik ook dat wij hier in het westen vooral als gevolg van de levensstandaard op latere leftijd naar verhouding activer zijn dan de mens van pak weg een eeuw geleden.
Je gaat er vanuit dat tijd een absoluut begrip is maar Einstein heeft aangetoond in zijn relativiteits,theorie dat dit niet het geval is. Een klok in de kelder van een flatgebouw gaat sneller dan een klok op het dak van hetzelfde flatgebouw. Alleen de lichtsnelheid is absoluut en voor iedereen, in rust of bewegend, altijd circa 300.000 km per seconde. Omdat tijd relatief is, is er geen relatie met de steeds versnellende uitdijing van het heelal en onze tijdservaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
De klok in de kelder gaat juist langzamer dan de klok op het dak... Verder is het een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct. Vergissing.