Als atomen allemaal hetzelfde zijn bestaande uit neutron, proton en elektron. Waarom voelt ijzer hard aan en wol lekker zacht en is water vloeibaar?

Toegevoegd na 1 uur:
Wanneer we de samenstelling van ijzer, de atomen ervan veranderen, elektron, proton, neutron bijvoegen en wegnemen, kunnen we wol verkrijgen en andersom? Basis samenstelling zijn de atomen die de moleculen weergeven?

Toegevoegd na 1 uur:
Moleculen met ieder zijn specifieke eigenschap. Maar atomen zijn allemaal hetzelfde? Proton blijft proton en de rest ook. Het zijn bouwstenen om iets mee te maken met een specifiek eigenschap?

Toegevoegd na 4 uur:
Maar we veranderen ook de banen. Eigenlijk wat we doen is net als LEGO (kinderblokjes) de ijzeratomen ontleden en daar iets anders van maken. Maw van een stukje ijzer maken we iets anders. Koper bijvoorbeeld om maar niet te zeggen een appeltaart.

Toegevoegd na 3 dagen:
Staalwol blijft ijzer, het is zacht omdat het dun is. In veel materie zitten elementen van andere materie. De vraag is of het te ontleden valt om er iets anders van te maken. Dus niet van bloemkool naar broccoli maar van bloemkool naar een stuk PVC buis zonder dat er sporen van bloemkool te achterhalen zijn door enkel met de atomen van de bloemkool te werken. Dus, van bloemkoolmaterie naar de atomen, atomen zodanig bewerken en weer PVCmaterie ervan maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Atomen verschillen wel degelijk van elkaar. Zoiets is een stukje basis die jij kennelijk mist.

Als je van een pvc buis een bloemkool zou willen maken zou je het volgende moeten doen:
1- alle moleculen apart ontleden
2- die atomen sorteren op element
*3- een aantal kernfusies en kernsplitsingen laten plaats vinden opdat je de goede soorten atomen hebt.
*4- met de goede atomen de ongelooflijk ingewikkelde structuren van de bouwstofmoleculen van een bloemkool nabootsen.
*5- de moleculen zo inelkaar planten dat ze een bloemkool vormen

*= praktisch onmogelijke handelingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat een combinatie van atomen moleculen oplevert, ieder met zijn eigen specifieke eigenschappen en mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de samenstelling en de hoeveelheden van ieder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle atomen hebben wel een of meerdere neutronen, protonen en elektronen, maar de hoeveelheden verschillen.
Zo heeft een H atoom bijvoorbeeld maar 1 proton en elektron, en een O van die twee 8.
Het verschil in hardheid heeft te maken met dat de atomen die ijzer (Fe) vormen zeg maar compacter bij elkaar zijn dan die van wol.
Het feit dat water tussen de 0 en 100 graden celsius vloeibaar is, heeft te maken met het feit dat elk atoom bij een andere temperatuur vast word (bij water ijs) en gasvormig (bij water waterdamp). Omdat het toevallig op aarde op de meeste plekken tussen de 0 en 100 graden celsius is, is water dus vloeibaar.
Als je een ander atoom neemt, bijvoorbeeld kwik, zie je dat het smelt bij -38 graden celsius, en kookt bij 357 graden celsius. Dat is dus steeds verschillend.
Nog meer vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel belangrijk is hoe de banen van buitenste electronen om de rest heen draaien.
Bij Edelgassen zijn alle electronenbanen gevuld. Gevolg is dat het gassen worden en bijna niet reageren.
Stop er één electron + proton bij en je hebt een heel chemisch actief materiaal zoals natrium.
Één minder en je hebt een reactief gas zoals Chloor
Kijk maar eens op bijgaande bron. De kolommen hebben dezelfde aantal electronen in de buitenschil (onderste cyfer in de kolommen) en geven vaak vergelijkbare stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wol met ijzer vergelijkt, dan moet je het wel vergelijken met staalwol !
En dan is ijzer eigenlijk ook best wel lekker zacht. Het hangt er dus ook vanaf wat voor structuur het materiaal heeft. Grafiet en diamant zijn allebei koolstof maar met een totaal andere structuur en hardheid.