Is het toeval dat de omloop van de aarde om de zon even lang duurt als de 4 seizoenen?

De seizoenen komen door de kanteling van de aarde, is het dan toeval dat die kanteling precies zo lang duurt als de omloop van de aarde om de zon?

Toegevoegd na 1 dag:
De personen hieronder moeten eerst maar eens leren lezen voordat ze "antwoord" geven. Het gaat mij om de relatie tussen de omloopsnelheid van de aarde om de zon en de kanteling van de aarde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

er was eerst de kanteling, toen de seizoenen.
Als de kanteling een ander tempo had gehad waren de seizoenen korter of langer geweest, o misschien hadden we er dan een paar extra.
Ofwel de kanteling is niet afhankelijk van de seizoenen, de seizoenen wel van de kanteling
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
De aarde kantelt helemaal niet.
Dat is zeker geen toeval. Door de kanteling (+_ 23, 5 graad) van de aarde worden de seizoenen gecreëerd. De poolas wijst naar de poolster (nuja, niet 100% naar de poolster maar voor ons is dit nauwkeurig genoeg), het hele jaar door. Stel dat je nu in de winter op het noordelijk halfrond staat op 52 graden noord (Antwerpen), dan staat de noordpool van de zon weg en de zuidpool naar de zon toe gericht. Hierdoor is het bij ons winter en op het zuidelijk halfrond zomer. Dit komt dan weer omdat de zonnestralen veel meer recht op de aarde vallen in het zuiden, en zeer schuin in het noorden. Dit kan je zien dat de zon in de winter veel lager aan de hemel staat.
De tussenstanden (herfst en lente) zijn per definitie hetzelfde, althans de temperatuur en de lengte van de dagen. Het is zelfs zo dat bij het begin van de lente en de herfst de dagen en nachten op de hele aarde dezelfde lengte hebben, dus 12u nacht en 12u dag.
Nog enkele weetjes:
Als het bij ons winter is, staat de aarde het dichtst bij de zon. De afstand tot de zon heeft dus geen invloed op de seizoenen, enkel de schuine stand van de aarde.

De warmste plekken op aarde zijn niet aan de evenaar, maar op de keerkringen, omdat de zon daar 3 maanden lang blijft "keren" tot ze terug naar het zuiden schuift om dan daar een half jaar later te "keren". Kijk maar eens waar de meeste woestijnvorming is.

Toegevoegd na 1 dag:
De aarde kantelt niet, de aardas staat vast tov de omliggende sterren.
De aarde doet er 1 jaar over om rond de zon te draaien en staat dus met de noordpool ¼ jaar weggekeerd van de zon, ¼ jaar gelijk met de zuidpool, ¼ jaar naar de zon toe en ¼ jaar terug gelijk met de zuidpool of respectievelijk winter, lente, zomer en herfst (noordelijk halfrond!).
Stel dat de aarde maar een omlooptijd heeft van 4 maanden, dan heb je elke maand een der seizoen.
Ik hoop dat ik je vraag nu juist begrepen heb.

Toegevoegd na 1 dag:
... elke maand een ander seizoen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De intensiteit van de zon wordt bepaald door de hoek die ze maakt met de plaats op aarde. Hoe hoger de zon, hoe warmer dat het zal worden. In de zomer staan we verder van de zon maar de zon staat hoger, in de winter staat ze dichter maar staat ze lager. De afsrtand is niet zo belangrijk, wel de hoogte.