Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom blijft de zon branden?

Ok...alles moet toch ooit een keertje doven? Teminste dat zou ik denken. Waarom blijft de zon al miljoenen jaren branden? Er zou toch ooit eens een eind aan moeten komen...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

er gaat ook een eind aan komen.
als ik me goed herinner, gaat de zon eerst nog veel feller branden, om uiteindelijk uit te doven.
miljoenen jaren beteken niets voor een ster (wat de zon is).
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Omdat er nog voldoende watersof en vervolgens helium aanwezig is in de zon. Over ca. vijf miljard jaar gaat zijn kaarsje uit en wordt het een witte dwerg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon verbruikt per seconde ongeveer 700 miljoen ton waterstof. En na de 5 miljard jaar die de zon nu ongeveer schijnt is bijna de helft wat wat ze kan gebruiken op.

Nog ongeveer 5 miljard jaar dus en dan gaan we wat beleven!! Dan gaat de Zon zich heel wat minder vriendelijk gedragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoeg door de anderen gezegd over de aankomende supernova van onze zon.

Een leuk idee dat hiermee te maken heeft is:
In de zon vindt kernfusie plaats. Twee waterstofjes worden één Helium. En ook die helium atomen fuseren weer tot nog zwaardere atomen. Ook koolstof en ijzer ontstaan zo. Kernfusie vindt verder nergens anders plaats.
So what?
Nou, het is dus zo dat eigenlijk alle atomen in jouw lichaam dus uit een ge-explodeerde ster komen dus. Geldt ook voor alles hier op aarde.
Grappig toch? : Wij bestaan uit de 'as' van overleden sterren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is één grote brandstofbal... Hij blijft nog miljarden jaren branden voor hij op is... Maar hij stopt eens, dat is zeker, want alles wat een begin heeft, neemt een einde, maar dan ook alles...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding