hebben andere planeten ook wolken?

het is nu erg bewolkt hier op aarde. (vindt ik) nou vraag ik me af of andere planeten ook bewolkt kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Veel planeten in ons zonnestelsel hebben een atmosfeer maar ze zijn allemaal niet geschikt voor leven. De planeet VENUS heeft een dicht wolkendek van koolstofdioxide en zwavelzuur. Zo dicht zelfs dat er een enorm broeikast effect is ontstaan. De temperaturen kunnen aan de dagzijde oplopen tot wel 500 graden boven nul! Een ware hel dus. MARS heeft een heel ijle atmosfeer die voornamelijk bestaat uit koolstofdioxide een beetje koolstof en een piepklein beetje zuurstof.

We hebben in ons zonnestelsel vier grote GASREUZEN namelijk JUPITER SATURNUS, URANUS en NEPTUNUS.Het grootste deel van deze gasreuzen is voornamelijk vloeibaar en gasvormig. Er komen o.a waterstof, helium, methaan en ammoniak in deze planeetatmosferen voor en in de diepere lagen zelfs vloeibare waterstof ( metallische waterstof ) Ze hebben een kleine vaste kern bestaande uit ijzer, nikkel en ander gesteente. Deze vier gasreuzen hebben één ding gemeen: je kunt er niet op landen want dan zou je er in wegzakken. Door de enorme zwaartekracht zou je volledig samen gedrukt worden.
Er zijn zelfs manen van planeten die een atmosfeer hebben zoals de maan TITAN van Saturnus. Deze atmosfeer bestaat voornamelijk uit stikstof en een klein beetje methaan.

De dwergplaneet PLUTO heeft een ijle dampkring bestaande uit stikstof, methaan en koolstofdioxide.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bewolkt ? nou en of planeten als venus en saturnus en uranus F.i zijn continue bewolkt die omvatten de hele planeet en dan continue
dat zijn geen vriendelijke wolkjes van waterdamp maar zwavelzuur gas en andere akelige stoffen.
10 jaar geleden
Jazeker! Er zijn verschillende planeten in ons eigen zonnestelsel die wolken hebben zoals bijvoorbeeld Venus met een dik wolkendek, Mars en Jupiter.

Je kan hierover meer informatie vinden op bijvoorbeeld onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, andere planeten (Venus, Saturnus en Jupiter) hebben een soort wolken, maar niet van waterdeeltjes. Ze bestaan uit giftige stoffen. Door de wolken kunnen we het oppervlakte van Venus niet zien (Jupiter en Saturnus bestaan uit gassen, dus die hebben geen vast oppervlakte).

Toegevoegd na 26 seconden:
Weetje: Bij Jupiter zitten de wolken in strakke banen om de planeet omdat hij zo snel draait.