wat word een rode dwerg als die geen rode dwerg meer is?

ik hoop det jullie snappen wt ik bedoel...
een rode dwerg kan niet altijd een rode dwerg blijven,
denk ik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wat je zegt klopt inderdaad, een rode dwerg blijft niet altijd een rode dwerg. Rode dwergen kunnen een leeftijd hebben tot wel 100 miljard jaar, omdat ze een kleine massa hebben. Het heelal is echter zo'n 13,7 miljard jaar oud, dus dit betekent dat er op dit moment nog geen rode dwergen zijn die de laatste fase van hun evolutie bereikt hebben. Dit maakt het lastig om te zeggen wat een rode dwerg uiteindelijk wordt. Op basis van computermodellen denkt men dat een rode dwerg uiteindelijk zal afkoelen tot een zwarte dwerg. Waarschijnlijk worden het geen rode reuzen, omdat hun massa daarvoor te klein is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een rode dwerg wordt een bruine dwerg (oftewel rood met lage intensiteit) en dooft langzamerhand geheel uit (wordt onzichtbaar).
Reddie
10 jaar geleden
Vanwege de langzame verbranding van waterstof en de lage temperatuur kan de levensduur van een rode dwerg maar liefst 10-20 biljoen jaar bedragen! RODE DWERGEN met een massa van minder dan 0,25 zonnemassa zullen aan het einde van hun leven niet opzwellen tot een RODE REUS en daarna imploderen tot een WITTE DWERG zoals onze zon. Als een rode dwerg opgebrand is zal hij uiteindelijk een witte dwerg worden om af te koelen tot een zwarte dwerg. Een rode dwerg wordt géén BRUINE DWERG!. Een bruine dwerg is eigenlijk zo'n beetje een "mislukte" ster. In bruine dwergen vindt wel enige kernfusie plaats maar er vind geen fusie van waterstofkernen plaats zoals in echte sterren plaatsvindt.
Eigenlijk zijn bruine dwergen roodachtig van kleur. Omdat er al een andere categorie sterren rode dwergen heet, hebben ze deze soort bruine dwergen genoemd.