wat is het verschil tussen gewichtloos en massaloos?

ik heb een vraag over wat het verschil is tussen gewichtloos en massaloos
als dat verschil er is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Ja, daar is een verschil tussen. Om dat verschil te begrijpen moet je eerst het verschil tussen massa en gewicht begrijpen. Gewicht wordt namelijk in de spreektaal foutief gebruikt voor massa. Massa wordt uitgedrukt in kilo's, gewicht in Newton (je ziet al waar het fout gaat als het goed is). Op de maan heb je dezelfde massa, maar een ander gewicht dan op aarde. Gewichtsloosheid kan je ervaren door met een vliegtuig een parabool te vliegen of voor een groot deel door in de ruimte te zweven. Massaloosheid ervaar je pas als je compleet weggerot bent na je dood.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een perfect vacuüm is massaloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Een perfect vacuüm bestaat niet... Dit vanwege de onzekerheidsrelatie ⌂E⌂t.
GEWICHT
Als je het gewicht van iets meet, doe je dat (bijvoorbeeld) met een personenweegschaal of een keukenweegschaal of een andere weegschaal die volgens hetzelfde principe werkt, waarbij er een veer wordt ingedrukt of uitgerekt.
Laten we zeggen dat je een massief blok op zo'n weegschaal legt. En laten we zeggen dat de wijzer 1200 gram aanwijst. Maar als je hetzelfde blok op de maan weegt, is het maar 200 gram: zesmaal zo licht! Zou je het blok op Jupiter wegen, dan hield je waarschijnlijk geen weegschaal meer over: die zou verpletterd worden.
Je ziet dus dat het gewicht variabel is. Het hangt af van het ding zelf, maar ook van de krachten die erop werken, zoals de aantrekkingskracht van de aarde, de maan of een reuzenplaneet.

MASSA
Als je de massa van iets meet, doe je dat (bijvoorbeeld) met een balansweegschaal. In de ene schaal leg je het blok, en op de andere schaal leg je de gewichten.
Op aarde zul je zien dat het blok weer gewoon 1200 gram weegt. Maar als je het blok op de maan weegt, heb je NOG STEEDS evenveel gewichten nodig, die, bij elkaar opgeteld, nog steeds keurig op 1200 uitkomen! De maan trekt namelijk ook de gewichten maar éénzesde zo 'hard' naar beneden. En als je balansweegschaal de enorme aantrekkingskracht van Jupiter zou overleven, zou je daar (misschien tot je verbazing) nog steeds dezelfde gewichten nodig hebben op de weegschaal in evenwicht te brengen. De massa blijft 1200.

Dat is dus het verschil in gewicht en massa. Gewicht is variabel, omdat het wordt bepaald door de kracht waarmee twee objecten aan elkaar trekken (bijvoorbeeld: het blok en de maan). Massa is niet variabel, omdat het alleen maar iets zegt over het voorwerp (het blok) zelf.

Wat zegt massa dan? Massa zegt iets over de kracht die nodig is om een voorwerp te versnellen, te vertragen of van richting te laten veranderen. Je weet dat een trein een veel langere remweg heeft dan een fiets. Dat komt door de massa. Een grote massa heeft een grote 'traagheid'; hij wil gewoon altijd maar blijven doen wat hij doet. Een grote massa die stil staat, 'wil' niet graag in beweging komen (dat wordt hard duwen). Maar als een grote massa eenmaal beweegt, wil hij blijven bewegen. Dan heb je juist erg veel kracht nodig om hem te stoppen. En als een massa rechtdoor gaat, en je wilt hem de hoek om krijgen... aiaiai, dat wordt ook hard duwen.

Iets kan een enorme massa hebben (laten we zeggen: een ruimtestation, dat vele tonnen weegt), maar toch gewichtloos zijn. Vervolg in reactie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij werd vroeger geleerd dat massa niets meer wild zeggen dan de hoeveelheid stof of materie, dus de hoeveelheid molecule een lichaam heeft. In de natuurkunde wordt elke hoeveelheid stof of materie een lichaam genoemd. Dus de hoeveelheid stof of materie die een lichaam heeft noemen we massa.

Zo kun je het zien: als je bevoordeeld 5 kilo aardappels heb en je gaat er mee naar de maan.
Dan zijn die aardappels bij elkaar geen 5 kilo meer, maar ongeveer 0.8 kilo.
Het gewicht is anders maar de hoeveelheid molecule die al die aardappels hebben blijft hetzelfde. Mij leekt dit gewoon een simpel duidelijk antwoord.
MAAR!!!! Het leuke daarvan is dat die molecule uit atomen bestaan die ook weer massa hebben. En die atomen bestaan weer uit protonen en neutronen en elektronen die zelf hum eigen massa hebben. En sommige daarvan bestaan uit nog kleinere deeltjes. Quarks bev….
Tot je bij een elementair deeltje komt die niet meer uit kleinere deeltjes bestaan en dus ondeelbaar zijn.

Maar het punt is dat er meer soorten elementaire deeltjes zijn die allemaal hum eigen massa hebben. En een foton is zelfs massaloos.
Dit geeft er natuurlijk een hele andere definitie voor het begrip ‘Massa’
Natuurkundige komen daarom met ideeën als higgs fielt en higgs boson (zoek maar eens op als je interesse heb) waarvan dat theorie in 2012 bevestigd werd. Dit zou moeten verklaren waarom alles massa heeft en waarom ieder elementair deeltje zijn eigen massa heeft ongeacht op welke zwaartekrachtsveld het bevind