Dat ondanks dat de toen almachtige kerk vond dat de aarde stilstond in het centrum van het heelal en de zon daaromheen draaide, hij toch in zijn eigen beeld dat de aarde om de zon draait bleef geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was (naar men zegt) de laatste zin die hij uitsprak voor hij stierf. Hij had jarenlang opgesloten gezeten, omdat zijn opvatting over de aarde, de zon en de planeten afweek van die van de RK kerk, die vasthield aan de gedachte dat de aarde het middelpunt van het heelal was, en niet bewoog.

Hij beweerde (terecht) dat de aarde en de planeten zich in ellipsvormige banen om de zon bewegen. Hij had ook de vier grootste planeten van Jupiter ontdekt, en kon zelf zien hoe die om de planeet draaiden. Dat de aarde niet het middelpunt van het heelal was, had Copernicus trouwens al eerder beweerd. Galilei bevestigde dat.

Hij hoopte dat de bisschoppen van gedachte zouden veranderen als ze zelf door zijn telescoop zouden willen kijken. Maar dat wilden ze niet, want ze wisten zo ook wel dat het 'onzin was' wat hij zei.

Toen hij stierf, en begreep dat de kerk hem niets meer kon maken op het gebied van (hardhandige) bekering en straffen (brandstapel, marteling, opsluiting), wilde hij nog één keer laten zien dat hij niet gebroken was, en zei hij: 'En tóch beweegt ze!'
Hij doelde daarmee op de aarde, maar nog veel meer op zijn ongebroken overtuiging en zijn verzet tegen de dogmatiek die mensen verhinderde de feiten te accepteren.

Galilei heeft nog veel meer dingen ontdekt.
In de bron vind je een werkstuk van een scholier; heel leuk om te lezen. Er zijn ook erg goeie boeken over hem verschenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest eventjes zoeken via de Italiaanse Wikipedia maar vond toch de originele Italiaanse tekst terug via de al ingescande boeken van Google in The Italian Library bij de auteur Giuseppe Marco Antonio Baretti, die letterlijk volgende citeert (zie google-search met index op http://books.google.it/books?id=kIcCAAAAYAAJ&printsec=frontcover&dq=intitle:Italian+intitle:Library+inauthor:Giuseppe+inauthor:Baretti&lr=&as_brr=0#v=onepage&q&f=false):

Ik vertaal deze oude tekst voor je uit 1632:

Op het moment dat hij terug vrijkwam, keek hij eerst op in de lucht, dan neer op de grond en, stampend met zijn voet, zei hij in een nadenkende stemming: "Eppur si move" wat wil zeggen "en toch beweegt zij", daarbij de aarde bedoelende. >

Sindsdien wordt de uitdrukking "eppur si move" (oud Italiaans) of "eppure si muove" soms ook in vervormd Latijn/Italiaans ook gebruikt voor mensen die weten dat ze gelijk hebben. Zelf zei ik dit ook bij mijn eerste correctionele veroordeling, waarna nog twee volgden, maar na acht jaar heb ook ik gelijk gekregen en beseft men dat men voorbarig en niet op feiten had gereageerd (daardoor zal ook ik beroemd worden in 2019 met een internationale film die naar dit fragment zal verwijzen).

Het is altijd zo dat mensen soms dingen ontdekken, waar de tijd nog niet rijp voor is, en het is eigen aan een genie dat eerst ontkend wordt wat ze zeggen, ze zelfs gek verklaard worden, en pas een heel eind later eindigt het met plots de woorden dat wat die initiële gek zei: "eigenlijk heel normaal is en niets speciaals". Dat is eigen aan de afgunst en de vooringenomenheid van veel mensen die hun emoties boven hun verstand laten spelen (ook ik moet daar op letten als wetenschapper).

Dus: en toch beweegt zij = de aarde. Net zoals de maan beweegt t.o.v. de aarde (in zekere zin staat de aarde dan stil), net zoals de zon beweegt en ook het zonnestelsel en zelfs de melkweg binnen het universum, dus heeft iedereen ergens gelijk.

Een kind denkt immers ook dat de zon rond de aarde draait elke dag, en vanuit zijn/haar waarneming beweegt de zon ook inderdaad. Pas later, leert het in een groter schema, dat het moeilijker in elkaar zit...

De kerk zelf was hier kwaad voor omdat ze de bijbel toen nog letterlijk namen (zoals veel imams nu de Qor'an letterlijk nemen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarin heb je uiteindelijk gelijk gekregen en gaan ze een film over maken ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drie keer dezelfde zes maanden voorwaardelijk (heel gek). Eenmaal maakten ze daar zes maanden effectief van wegens niet betaling onderhoudsgeld, maar nu na zeven jaar gaven ze toe dat ik nooit alimentatie heb moeten betalen omdat alle leugens ontmaskerd werden als leugens. Het zal deels ook een psychologisch en deels ook een maatschappelijke film worden omdat ik in kern wou aantonen dat je met je menselijke verstand de leugen zichzelf kunt laten ontmaskeren. De lanceerdatum is 12/05/2019 (misschien in de Arabische landen of China eerst indien mogelijk) omdat ik dan 30 jaar zal gehuwd zijn. Erge is dat er in België al 5% onschuldigen veroordeeld worden en het vooral correctionele processen zijn die ontsporen wegens vervreemding van de rechters van de werkelijkheid in hun 'magistrale burchten' en ontsporende wetgeving (legalisme, Jezus streed trouwens in kern ook tegen de ontsporende zondagswetgevingen die de geest ontkenden). Dus als je als intelligente mens ergens met iets bezig bent, waar je al je hele leven over nadenkt, en je plots beseft dat niemand begrijpt wat je bedoelt, dan pas begrijp je ten volle: "Epur si muove"... of toch beweegt de aarde en staat ze niet stil zoals angstige mensen denken omdat ze zich bedreigt voelen in hun kleine beperkte wereldje. Vind je op alle niveaus, maar ik wil het vooral bij vrije beroepers bestuderen omdat dezen net minst onderhevig zouden moeten zijn aan vooringenomenheid, en ik wetenschappelijk lijk vast te stellen dat het zelfs omgekeerd is: dat arbeiders dikwijls veel zuiverder zijn en beter tegen kritiek kunnen of met hun voeten nog op de grond staan.