In principe kan dat. Wat wij een planeet "noemen" is een samenklontering van atomen, willekeurig welke.
Als er ook koolstof en waterstof atomen tussen zitten kan er eventueel methaan ontstaan, maar het hoeft niet.
Reddie
11 jaar geleden
Koolstof en waterstof zijn elementen die zeer veel voorkomen en methaan is een eenvoudig molecuul, dus het lijkt me eerlijk gezegd dus onmogelijk dat planeten met hun enorme massa helemaal geen methaan bevatten, alleen is methaan een nogal licht molecuul dat snel weer kleiner planeten kan verlaten als het in de atmosfeer komt. Door vulkanisme vindt men overigens nog wel sporen van methaan in de Mercurius atmosfeer, dat pleit er dus wel voor dat alle planeten een hoeveelheid methaan moeten bevatten.
Er zijn overigens wel raadsels omtrent het voorkomen van methaan in de atmosfeer van grote planeten.