Zou de voyager spacecraft doordat die 10.000 keer langzamer dan de snelheid van het licht gaat minder snel verouderen dan een kopie ervan op aarde?

Zonder omgevingsfactoren meegeteld. Ik heb zelf het idee dat alles dus andere veroudering tijdens heeft door de relativiteit van tijd. Zou een zwart gat nog wel veroudering mee maken? of wel entropy!

Toegevoegd na 1 minuut:
Tijden...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je een poos met de snelheid van het licht zou reizen, en je komt dan terug op aarde, dan is de tijd op aarde veel verder dan je eigen tijd!
Is datwat je bedoelt?
In een zwart gat weten ze niet zeker wat er gebeurd! De zwaartekracht is daar zo groot dat natuurwetten veranderen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de tijd van de Voyager verloopt langzamer dan onze tijd - tenminste, als we voor het gemak buiten beschouwing laten dat wij ons in een zwaartekrachtsveld bevinden, want ook zwaartekracht vertraagt de tijd.

Vergeten we dus de invloed van de zwaartekracht, en zouden wij met een goede telescoop naar een klokje kijken dat aan de buitenkant van de Voyager zou zijn gemonteerd, dan zouden wij dat klokje achter zien lopen - ook als het klokje een supernauwkeurige atoomklok zou zijn. De tijd van de Voyager verloopt namelijk écht trager dan onze tijd. Dat komt doordat wij (ongeveer) stilstaan, terwijl de Voyager met een grote snelheid beweegt.

Aan de andere kant... een verstekeling aan boord van de Voyager zou net zo goed kunnen zeggen dat hij stilstaat, en dat de aarde (samen met de rest van het zonnestelsel) zich van hem af beweegt. Hij staat dus stil in zijn Voyager, en de aarde beweegt. Hij zou dus zeggen dat de tijd op aarde langzamer verloopt dan de tijd aan boord van zijn privé-ruimtescheepje. En weet je: hij zou nog gelijk hebben ook! Hij zou door zijn telescoop een klok op aarde echt langzamer zien lopen dan zijn eigen boordklok.

Dus (nog steeds met verwaarlozing van de zwaartekracht):
--  Wij zeggen dat wij ongeveer stilstaan en dat de Voyager beweegt. Wij zeggen
      dat de tijd van de Voyager langzamer loopt dan onze eigen tijd. Als we dat met
      een telescoop zouden controleren, zouden we zien dat we gelijk hebben.
--  De verstekeling aan boord van de Voyager zegt dat hij stilstaat en dat de aarde
      beweegt. Hij zegt dat de tijd op de aarde langzamer loopt dan zijn eigen tijd.
      Als hij dat met een telescoop zou controleren, zou hij zien dat hij gelijk heeft.

Welkom in de wondere wereld van de relativiteitstheorie... ;-)

Voor meer uitleg verwijs ik je naar onderstaande Bron. Lees vooral de eerste alinea, en het hoofdstuk Wederkerigheid dat bijna aan het einde van de pagina staat.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het dat je nu zegt dat de tijd voor beide observanten die naar de ander observator kijken langzamer loopt? dan zou de tijd toch niet langzamer gaan voor Voyager, dat zou toch wel zo zijn als je vanaf Voyager naar de aarde kijkt en de klok sneller zou zien lopen? omdat de aarde sneller verouderd en Voyager langzamer zou gaan door zijn snelheid. Weet eigenlijk niet welke snelheid de aarde door de ruimte gaat in vergelijking met het licht. Want als dit sneller zou zijn dan voyager dan zou de aarde door zijn zwaarte kracht juist langzamer verouderen als ik het goed heb dan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat elke observator zal zeggen dat de tijd van de andere observator langzamer loopt dan zijn eigen tijd. Als jij en ik heel precies zouden kunnen meten, en als we allebei een heel precieze klok zouden hebben, dan zouden we het volgende kunnen doen. Ik ga in een snelle trein zitten, en jij gaat bij de gesloten bomen van een spoorwegovergang staan op het moment dat mijn trein voorbij komt razen. Jij ziet dan dat mijn tijd langzamer loopt dan de jouwe.
Ik zie dan dat jouw tijd langzamer loopt dan de mijne.
En we hebben allebei gelijk. Conclusie: 'tijd' is geen absoluut begrip. Het bestaat alleen lokaal. Dit wordt uitgelegd onder het kopje Wederkerigheid in de wikipedia-pagina waarnaar ik verwijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Documentaire van Brain Green is ook boeiend hier over allen wel in engels. Maar zie je echt altijd het klokje langzamer lopen of kan je hem ook sneller zien lopen volgens mij wel. Als jij in die trein zou zitten zie je mijn klokje toch juist met een hele kleine fractie sneller zien tikken en naarmate je meer snelheid krijgt nog sneller.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee. Zoals ik al schreef, zie ik vanuit de trein jouw klokje langzamer lopen dan het mijne. En jij ziet mijn klokje langzamer lopen dan het jouwe. In dit voorbeeld is het lastig omdat je geneigd bent te denken dat jij stilstaat en ik beweeg. Dus laten we het eens anders doen: we zitten elk in onze eigen raket, en we komen elkaar tegen - we gaan in tegengestelde richtingen vlak langs elkaar heen. Daarbij zijn we ver, ver, heel ver verwijderd van welk sterrenstelsel dan ook Ga ik nu in mijn raket met 100 km/s naar rechts, en ga jij in jouw raket met 100 km/s naar links? Of staat mijn raket stil, en ga jij in jouw raket met 200 km/s naar links? Of ga ik in mijn raket met 200 km/s naar rechts, en staat jouw raket stil? Of ga ik in mijn raket met 190 km/s naar rechts, en ga jij in jouw raket met 10 km/s naar links? Er is geen enkele manier om te ontdekken welke van de vier bovenstaande mogelijkheden de juiste is. Of misschien is er nog wel een andere mogelijkheid. Het enige dat je weet is dat het snelheidsVERSCHIL tussen beide raketten 200 km/s is. Wie beweegt en hoe snel die persoon beweegt is onmogelijk te zeggen. Omdat de vier bovenstaande mogelijkheden alle vier precies even waar zijn, en omdat er nog veel meer mogelijkheden zijn die ook precies even waar zijn, kun je dus niet zeggen wie met welke snelheid beweegt. Je kunt daarom ook niet zeggen dat de ene tijd sneller of langzamer loopt dan de andere tijd - althans, niet in absolute zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat je de snelheid niet kan bepalen, omdat in feiten niets als stil staand punt kan aannemen alles is altijd in feite in beweging. Maar ik denk aan het twin paradox, als die tweeling nr1 op een of andere manier op het klokje van de tweeling nr2 kan kijken zal de nr1 het klokje sneller zien lopen en de tweeling nr2 het klokje langzamer zien lopen toch? lijkt mij vreemd als ze beide het klokje langzamer zullen zien lopen..
Cryofiel
11 jaar geleden
@viridiflavus, ik zag je antwoord voorbijkomen. Maar je was wel heel ver weg - jij zat namelijk in de Pioneer. Ik wist niet dat die óók bemand was! @CillFactor, de tweelingparadox werkt alleen als de reizende tweeling terugkeert op aarde. Om terug te keren heb je een versnelling nodig: minimaal direct na vertrek, op het omkeerpunt, en vlak voor aankomst. Versnelling vertraagt de tijd. En er is maar één persoon die versnelt.