Staan de sterren in deze foto verder of dichter bij dan de sterrennevel?

Als je de foto bekijkt ben je geneigd te denken dat de losse sterren er omheen dichter bij staan dan de nevel.
Is dat niet andersom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
Weet je welke nevel dit is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andromeda, toch?
Cryofiel
11 jaar geleden
Nu je het zegt - het zo zomaar het Andromedastelsel kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andromedastelsel
http://www.vwsnoorddrenthe.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=1247&p=5516
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedankt voor de bevestiging van stippels vermoeden!

Antwoorden (2)

Wat we hier zien is een ander melkwegstelsel. Dat is net zo'n melkwegstelsel als het onze, maar dan dus ergens anders, zodat wij dat stelsel in z'n geheel zien.

Om dat verre melkwegstelsel te kunnen zien, moeten we door ons eigen melkwegstelsel heen "naar buiten" kijken.

De sterren die je ziet zijn sterren die onderdeel uitmaken van ons eigen melkwegstelsel. Die sterren zijn dus veel dichter bij dan de honderden miljarden sterren die samen het andere melkwegstelsel vormen (dat jij sterrennevel noemt).

Toegevoegd na 1 minuut:

Dat andere melkwegstelsel (de nevel) bestaat dus uit honderden miljarden sterren (net als ons eigen melkwegstelsel). Het andere melkwegstelsel, en dus de sterren waaruit het bestaat, staan zo ver weg dat je de sterren niet meer kunt onderscheiden: ze versmelten tot één "uitgesmeerde" nevel.

De sterren van ons eigen melkwegstelsel staan zo veel dichterbij dat we ze wel kunnen onderscheiden: we kunnen duidelijk de afzonderlijke sterren zien.

Toegevoegd na 2 uur:

Als het stelsel op de foto inderdaad het Andromedastelsel is, zoals stippel zegt in een reactie onder je vraag, dan is de afstand tot dat melkwegstelsel ongeveer 2,5 miljoen lichtjaar.

Onze eigen melkweg heeft een diameter van ongeveer 0,1 miljoen lichtjaar. Wij kunnen alleen sterren onderscheiden die zich binnen onze eigen melkweg bevinden.

De sterren op de foto staan dus minder dan 0,1 miljoen lichtjaar van ons af. Het stelsel staat ongeveer 2,5 miljoen lichtjaar van ons af.

Het stelsel staat dus minimaal 25 keer verder van ons af dan de sterren op deze foto.

Cryofiel
11 jaar geleden
Door de schijnbare helderheid van de sterrennevel lijkt die dichterbij te staan dan de afzonderlijk zichtbare sterren van ons eigen melkwegstelsel.