hoe groot en hoe oud is het heelal nu eigelijk? want ik begrijp er geen snars van.. (ivm de nieuwe verste foto van Hubble..

..als het heelal 13.7miljard jaar oud is, en de verste foto van Hubble kijkt 13.2 miljard jaar terug, als we de Hubble nu eens omkeren zodat ie ook van achter 13.2miljard jaar ver kan kijken, dan is het totaal toch 26.4 miljard jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Reddie
11 jaar geleden
Als je 1km ver kunt kijken, en naar de andere kant ook 1km, dan kun je toch niet ineens 2km ver kijken?
Als je deze redenering een paar keer doorzet zou je het vrijheidsbeeld kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/ruimte-kijken-13-miljard-jaat.388878

Antwoorden (2)

De foto's van de Hubble zijn voor de kosmologie niet zo belangrijk als de beelden van de achtergrondstraling. De bekendste satellieten zijn de WMAP en de COBE, samen met de Planck satelliet die nog gelanceerd moet worden. Dit omdat er eerst alleen een gloeiend plasma was zonder sterrenstelsels en dergelijke. De foto's van de Hubble zijn van oude sterrenstelsels, dus van iets recenter datum dan de microgolfstraling van het universum bestaande uit plasma. Waarnemingen van de microgolfstraling is als het waarnemen van een wolk of een mist, het is licht uit een bepaalde schil (oppervlak van laatste verstrooiing/surface of last scattering.).

Het waarnemen van de verste sterrenstelsels is een ingewikkelde zaak, want ze verwijderen zich van ons met meer dan de lichtsnelheid, vaak 6 of 7 keer de lichtsnelheid, doordat de ruimte tussen ons en de sterrenstelsels zo snel uitzet. Ze kunnen ons alleen nog bereiken omdat tijden het uitzenden van het licht het sterrenstelsel nog niet zover weg was. Het is alsof een auto op een snelweg rijdt die uitzet, de auto is het licht, en de plek waar de auto vertrok is de plek waar het licht is uitgezonden. In het begin was die plek nog niet zo erg ver weg, maar terwijl de auto rijdt wordt de weg steeds langer, en hoe langer de weg wordt, hoe sneller de auto zich weer lijkt te verwijderen. Op dit moment zien we dus het licht dat op precies juiste afstand werd uitgezonden om het op dit moment waar te nemen.

Kortom het is alsof het licht 13.4 miljard jaar heeft afgelegd in een statische ruimte. In het begin was het licht eigenlijk een stuk dichterbij en nu een is het atoom dat het licht heeft uitgezonden een stuk verder weg. Waar het op neer komt is dat de grootte van het waarneembare heelal met behulp van wat wiskunde wordt geschat op een bol van 93 miljard lichtjaar in diameter. Het volledige heelal zou best groter kunnen zijn, maar het licht en de zwaartekracht en de neutrino's kunnen ons nooit meer bereiken. De verre sterrenstelsels van de Hubble zijn trouwens ook nooit door ons te bereiken, maar we kunnen ze alleen nog maar waarnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grootte van 't heelal is moeilijk te bevatten.
Wanneer we van een bron aan de rand van het waarneembare universum zo'n 13,7 miljard lichtjaar van ons ver weg hier een signaal ontvangen, is deze bron intussen al 13,7 miljard lichtjaar verder van ons weg.

Wanneer men daarbij ook nog eens rekening houdt met de expansie van het universum met een snelheid van minimaal het licht, dan laten berekeningen zien dat de het waarneembare heelal intussen een straal heeft van wel 46,5 miljard lichtjaar; oftewel een diameter van 93 miljard lichtjaar !

Daarbuiten is er nog een enorm gedeelte dat we nooit zullen kunnen waarnemen.
Het niet waarneembare heelal is door de opblaas-periode bij de oerknal >10²³ keer groter als het waarneembare heelal.

Om je daar een niet voor te stellen grootte van proberen voor te stellen dit:
Wanneer we de waarneembare grootte van het universum met zijn 93 miljard lichtjaar diameter terugbrengen naar de grootte van een sinaasappel; dan is het werkelijke heelal minstens zo groot als de aarde.
Nu ik hier zo op mijn stoeltje zit met m'n sinaasappel, kan ik als mens niet eens goed beseffen hoe groot de aarde alleen al voor mij is. Pfff... nog vragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je precies bij de afmeting van het niet waarneembare heelal? Het kan goed zijn dat je gelijk heb hoor, maar op meer dan een wiskundige theoretische berekening kan dat toch niet gebaseerd zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hebben we juist onze wetenschappers voor.
Ik heb wel ergens de formule gezien; maar daar schiet mijn wiskundeknobbel toch bij te kort.
De inflatie theorie eens opgesteld door Alan Guth is inmiddels verder ontwikkeld door anderen.
Met mijn beeldend vermogen begrijp ik wel zoiets als wanneer je er vanuit gaat dat de kosmische inflatie ongeveer 10 -(min) 37 seconden begon na de Big Bang begon, dan is het aannemelijk dat de grootte van het heelal op dit moment ongeveer de lichtsnelheid maal de leeftijd suggereert dat het huidige heelal minimaal >10²³ maal groter is dan de grootte van het tot nu toe waarneembare heelal. De evolutie is ook nog steeds een theorie, maar ik heb stenen en mergelbrokken gevonden waar de afdrukken van het leven vóór de mensheid in zitten. Dit en meerdere gegevens maken voor mij dat de evolutie een waarheid is. Zo ook zit er in de inflatie theorie voor mij een begrijpelijke logica in.
Heel anders dan de theoretische God waarvan ik de logica niet kan ontdekken. Op de fraudeurs na die tegenwoordig snel door de mand vallen, is wetenschap een zeer serieuze en geloofwaardige zaak waarbij ik meestal alleen de logica ervan kan inzien. De ingewikkelde processen, beschikbare apparatuur, controle op hoog niveau geven mij voldoende het vertrouwen in hun. Alles is controleerbaar; mits je de tijd en de kennis hebt om je daarin te verdiepen. Bedankt voor jouw interesse in deze.