In het heelal zijn vele miljarden warmtebronnen. Steeds meer materie wordt omgezet in warmtestraling. Waarom loopt de temperatuur niet op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Door de enorme afstand tussen die warmtebronnen onderling. Het warmtebereik van "onze" zon is ook maar beperkt tot zijn naaste omgeving, al is dat voor ons al heel ver. Maar de afstanden in het heelal zijn onmetelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De temperatuur loopt niet op omdat de ruimte expandeert. De warmte moet daarom over een s teeds groter volume verdeeld worden. Sinds de oerknal is de temperatuur inmiddels gedaald tot circa 5° Kelvin (de temperatuur van de kosmische achtergrond straling).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct antwoord, en simpel uitgelegd. +
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep. Met als enige opmerking dat groome een paar honderd miljoen jaar achterloopt. De temperatuur van de achtergrondstraling is inmiddeld gedaald tot 2,725 K. Toch een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjeee, is het al zo lang geleden dat ik de thermometer erin heb gestoken :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar in?
Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen stralingswarmte en de gewone warmte die we voelen
In de huiskamer kunnen we twee verschillende warmtes onderscheiden. De warmte die van de warmtebron rechtstreeks komt door straling. Dat is deze warmte die je voelt wanneer je dicht bij de warmtebron staat. Terwijl is het mogelijk dat je koude in de rug voelt. Als tweede komt de warmte die onstaat door de opwarming van de lucht.
Dus bij en zonnige dag voel je de warme lucht en de stralingswarmte van de zon.
Van de ruimte kunnen we zeggen dat deze zo goed als luchtledig is. Door het ontbreken van een atmosfeer in de ruimte kan deze ook niet opwarmen. Het laatste wat overblijft is de stralingswarmte. Het probleem is dat deze stralingswarmte afhankelijk is van de afstand afstand tot de stralingsbron. Hoe verder af hoe minder je de stralingsbron voelt. Hoe stralingswarmte werkt kun je zien aan de planeet venus. De kant van de zon is gloeiend heet, terwijl er aan de schaduwzijde, temperaturen heersen van ver onder nul.
Dus door de grote afstanden en het ontbreken van een atmosfeer ontbreken de hogere temperaturen. Dit wil niet zeggen dat er geen hete plaatsen zijn in het helal
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad mercurius is nog een beter voorbeeld. Ik wou feitelijk zeggen dat wanneer je u juist achter venus zou bevinden je van de stralingswarmte niets zou voelen.
Op mercurius kun je het effect ook zien aan de oppervlakte. Voorkant gloeiend heet en achterkant ijskoud
Bedankt om mij hier op te wijzen
Robert
Als ik naar de hemel kijk, zie ik altijd nog meer ruimten ruimten dan hemellichamen. Als nu al die hemellichamen als warmtebron verloren gaan en tijdens hun sterven dus warmte afgeven, zal deze warmte gewoon geabsorbeerd worden in de koude interplanetaire ruimten. Het wordt er dus niet warmer door. Sterven is afkoelen en dat gaat nu eenmaal gepaard aan warmteverlies.