Waarom word het budget voor ruimteonderzoek niet stop gezet en gebruikt voor de aanpak van de economische crisis?

Ik neem aan dat het heelal niet ergens heen gaat dus kunnen we dat later wel weer hervatten. Het gaat tenslotte om miljarden die we hier goed kunnen gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Omdat er een hele tak van bedrijven door het stopzetten van dit budget. Geraakt wordt, die uitsluitend bezig is met het ontwikkelen van toepassingen in de ruimte. De ontdekkingen kunnen vaak ook hier op aarde gebruikt worden. Ik heb het dus niet over sterrekijkers... Maar echt de tno's . De materiaal ontwikkelaars en andere uitvinders. Deze hebben verder vaak geen grote klanten en zullen dan failliet gaan. En dat heeft weer weerslag op andere sectoren etc etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is tenminste een antwoord de rest is ontwijking.

Andere antwoorden (5)

omdat kennis macht is, en dat is geld... als je via zulke onderzoeken weer bepaalde dingen kunt regelen voor hier op aarde zal dat op langere termijn weer geld opleveren... ik denk dat dat een van de redenen is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze doen nu al bijna 60 jaar onderzoek en kijk waar we nu zijn...in een economische crisis. Hoe lang moet dat termijn gaan duren dan?
Het budget voor ruimteonderzoek is nogal betrekkelijk. Het lijkt heel veel, maar ...
Er wonen 7 miljard mensen op aarde. Als iedereen één euro betaalt heb je dus al 7 miljard euro.
Ik weet niet hoeveel er in ruimtevaart gestoken wordt, maar als je het hoofdelijk omslaat is dat ongetwijfeld heel weinig, en helpt ons niet uit de problemen.
Reddie
11 jaar geleden
De ESA heeft een budget van 3 miljard per jaar, Nederland betaalt hier 0.94 % van.
Landen als Duitsland, Frankrijk en Italië betalen het meest, maar al met al is het bedrag niet zo hoog.

Toegevoegd na 1 uur:
Het stoppen met ruimte onderzoek betekent niet alleen dat men onderzoeken stil legt, het betekent ook een verlies van heel veel banen, wat economisch gezien niet opweegt tegen de relatief kleine bezuiniging.
Heb een link gevonden waarin staat dat per hoofd van de bevolking er ongeveer het bedrag van een bioscoop kaartje wordt besteed aan ruimte onderzoek. Daar kan je nog geen bezoekje aan de huisarts van betalen.
Wat is dan de winst? Elke Nederlander 1 keer gratis naar de huisarts.
Wat is het verlies? Banen.
Weeg je dit tegen elkaar af, is doorgaan met onderzoek beter.
Juist ook voor de gezondheidszorg, want ook daarvoor doet men onderzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan kan er weer 3 miljard minder bezuinigd worden op de zorg, goed plan.
De hoeveelheid geld die naar ruimteprojecten gaat, valt in 't niet vergeleken met wat er naar de militairen gaat of vergeleken met de bailouts die banken en bankdirecteuren en landen zomaar gratis op hun bordje krijgen.

Neen; er is eerder méér investering dan minder investering in 'de ruimte' gewenst. Al was 't maar omdat 't uiterst controversieel is als je uberhaupt wilt praten over minder mensen op de aarde. De aarde is NU al 'totaal' verpest door de mensheid. Men zal dus op andere planeten e.d. moeten gaan wonen.

Er zijn heel veel uitvindingen 'ontstaan' door de investeringen in 'de ruimte'. Als er in 't verleden minder was geïnvesteerd in 'de ruimte', zat je nu waarschijnlijk nog te internetten met een 14k4 modempje op een 80386 PC met 2MB intern geheugen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat helemaal geen internet en computers beter was geweest voor de wereld.
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt. Dan hadden we nog fijn steenkolen en olie kunnen verbranden in uitermate inefficiënte machines. Dat die brandstoffen opraken, hadden we niet geweten. Dat wij het milieu vervuilen, hadden we niet geweten. Oh, zalige onwetendheid - wat een geluk! Zonder al die communicatiemiddelen hadden we ook nog fijne infectieziektes gehad. Polio bijvoorbeeld, maar ook mazelen. Zelfs HIV. Maar we zoude blij zijn geweest, want zonder communicatiemiddelen zouden we geen weet hebben gehad van alle ellende in de wereld. En zou er iemand ziek zijn geworden in onze directe omgeving, dan zouden we hebben geconstateerd dat er nu eenmaal "toch niets aan te doen is", behalve in SF-boeken waarin de mensheid over een onwaarschijnlijk communicatiemiddel beschikt. Oh, zalige onwetendheid.
Er zit heel veel spin-off in ruimteonderzoek. Het feit dat jij via internet op deze site een vraag kunt stellen, en beantwoord krijgt komt mede omdat wetenschappers tijdens onderzoeken manieren zochten om snel een eenvoudig met elkaar te communiceren. Het feit dat je een PC kunt gebruiken die gewoon op een tafel staat en niet een hele slaapkamer in beslag neemt vindt zijn oorsprong in het feit dat men voor ruimtevaart zoveel mogelijk moest miniaturiseren.

Dit geldt niet alleen voor ruimteonderzoek maar voor vrijwel al het fundamenteel onderzoek. Zonder Einsteins relativiteitstheorie geen GPS en daarmee geen TomTom in je auto. De lijst is eindeloos en je mag ervan uitgaan dat dit onderzoek uiteindelijk bijdraagt aan de vele problemen die we momenteel hebben op te lossen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ongetwijfeld draagt onderzoek ergens bij aan de vele problemen die we hebben maar ik bedoel natuurlijk dat het vooral bijdraagt aan de oplossing van de problemen :-)