heeft te maken met de temperatuur van de desbetreffende ster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nooit kleur verschil gezien in de sterren...
Hoewel ik Gordon weleens over bruine sterren heb gehoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterren variëren van kleur en helderheid afhankelijk van samenstelling, formaat, helderheid, temperatuur, leeftijd, en beweging ten opzichte van de waarnemer.

Afhankelijk van in welke fase van nucleosynthese een ster zich bevindt, verandert de temperatuur. Evenals bij een gewone vlam, levert een andere temperatuur een andere dominante golflengte van licht op. Dit slaat op samenstelling, temperatuur, en leeftijd. Verder heb je nog te maken met rood- of blauwverschuiving van sterren die van ons af, resp. naar ons toe bewegen. En de helderheid en het formaat kunnen beïnvloeden hoe wij deze ster waarnemen.