Welke door mensen gemaakte bouwwerken zijn vanuit de ruimte zichtbaar?

Vanaf de hoogte van de ISS (ongeveer 355 km)

Toegevoegd na 8 minuten:
Even een verduidelijking van m'n vraag: Welke bouwwerken zijn *met het oog* zichtbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (11)

De IJffeltoren, het Pentagon

Toegevoegd na 21 uur:
Eiffeltoren ook....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Google Aerth kan ik toch aardig inzoomen op mijn balkon. Ik ben alleen blij dat ze die uitgedroogde Afrikaantjes niet zien. Dat worden dan blokjes...

Onderandere de NSA satalieten kunnen dusdanig ver inzoeken dat ze op jouw horloge kunnen zien hoe laat het is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ver ingezoomde plaatjes zijn luchtfoto's...
De Nederlandse polders.
Cryofiel
14 jaar geleden
De Chinese muur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wubbo Ockels heeft destijds vanuit de ruimte fo'to's gemaakt van de afsluitdijk.
En natuurlijk zijn ook de piramides van Gizeh te zien.
http://allesoversterrenkunde.nl/content.shtml?http://allesoversterrenkunde.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?db=default&uid=default&ww=on&ID=146&view_records=1&Subject=Afsluitdijk_wel,_Muur_niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 2 palmen en The Earth in Dubai
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan telt Flevoland ook...
Ik betwijfel of er überhaupt iets van individuele bouwwerken te zien zijn. Op zo'n grote hoogte is de angulaire diameter van zelfs de grootste bouwwerken zo klein dat je op de hoogte van de ISS niets ziet.

De minimum angulaire resolutie van het oog is ongeveer 1' . Op die hoogte is de pyramide van Giza misschien voor jongen mensen nog net een stipje te zien. Alles wat kleiner is kan je wel vergeten. Vergeet ook niet dat de atmosfeer een en ander verstrooit waardoor je nog minder scherp details kan zien dan theoretisch mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Daarom zeg ik: *onze* polders zijn de enige menselijke bouwsels die met het blote oog vanuit het ISS zichtbaar zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd...
Ha, die Pvdbroek;

Het verhaal dat de Grote Muur in China het eerste door de mens gemaakte object is dat vanaf de maan te zien zou zijn is een hardnekkig broodje aap. Het schijnt ten tijde van de Apollo-expedities door de Amerikaanse overheid in de wereld te zijn gebracht om de Chinese regering in het kader van de toenmalige toenadering tussen China en de VS te paaien. En het is ook niet logisch, want de Grote Muur is minder breed dan bijvoorbeeld de meeste autosnelwegen, start- en landingsbanen van vliegvelden of bepaalde rivieren. En al deze dingen zijn ook niet waarneembaar. Je ziet met Google Earth als je uitzoomt zelfs al snel dat door mensen gebouwde constructies al snel niet meer waarneembaar zijn.

Toegevoegd na 46 seconden:
Oeps, vanuit de ISS. Ik ging uit vanaf het maanoppervlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de maasvlakte is zeer zeker goed waar te nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Chinese Muur is overigens niet het enige menselijke object dat vanuit de ruimte zichbaar is. Zo zijn de Nederlandse deltawerken, de piramides in Egypte, verscheidene luchthavens en zelfs de ringweg rond Peking ook duidelijk waarneembaar vanuit de ruimte met het blote oog. Zouden de boeken dan toch herschreven moeten worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Chinese muur,piramide van Gizeh,de Maasdelta en de Amazone
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amazone, die zijn we collectief aan het vernielen, wist overigens niet dat de Amazone door de mens was gemaakt. Weer wat geleerd.