waar haalt een exploderende ster zijn extra massa vandaan zodat hij duizenden malen zwaarder word??

..zoals een superzware pulsar, neutronenster of een zwart gat??
ik begrijp dit echt niet!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een exploderende ster wordt niet zwaarder. Een exploderende ster stoot veel materiaal uit, en wordt daardoor juist lichter.

Wat er daarna kan gebeuren, is dat de kernfusie stopt. De kernfusie zorgt voor tegendruk tegen de eigen zwaartekracht.

Als die tegendruk wegvalt, én als de restanten van de ster na de explosie nog zwaar genoeg zijn, zal de eigen zwaartekracht ervoor zorgen dat de restanten van de ster steeds verder samentrekken.

Afhankelijk van de overblijvende massa ontstaat dan een neutronenster/pulsar of een zwart gat.

Neem nu bijvoorbeeld een neutronenster. De materie is daar (door de zwaartekracht) zó enorm samengeperst, dat een theelepeltje neutronenster-materie enkele tonnen zou wegen.

Dát bedoelen we met "zwaar": heel veel massa per kubieke centimeter. De totale massa van de ster is echter minder dan voor de explosie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okee, maar een zwart gat heeft toch geen materie? hoe zit dat dan?
thx.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een zwart gat heeft juist een heleboel materie. We noemen het alleen maar een zwart gat omdat de hoeveelheid materie zó groot is, dat de zwaartekracht zó sterk wordt dat zelfs licht niet meer kan ontsnappen. Daardoor ziet zoiets er puur zwart uit. En we noemen het 'gat' omdat je er van alles in kunt gooien, maar wat je er ingooit komt er nooit meer uit. Het is dus "gewoon" een hoeveelheid massa die er perfect zwart uitziet en waar je alles in kunt gooien maar nooit iets uit kunt halen. Vandaar 'zwart' en 'gat'.
Massa blijft hetzelfde, wordt echter super geconcentreerd op een klein punt. Dit noem je het ineenallen van een ster tot een (bijvoorbeeld) dwerg.
Het is dus een Implosie i.p.v. een explosie.
11 jaar geleden
Uit niets blijkt dat een exploderende ster extra massa krijgt, maar wel zeker massa verliest voordat het een pulsar, neutronenster of zwart gat wordt.

Globaal wat er gebeurt:
In het binnenste van een ster vindt kernfusie plaats. Daardoor gaan lichte elementen over in steeds zwaardere elementen.
Als het fusiemateriaal opraakt (ster praktisch opgebrand) gaan de zware elementen domineren.
Waterstof en helium worden steeds zeldzamer waardoor de ster niet meer in staat is zijn vorm te behouden.
Bij reuzensterren fuseren de atomen verder tot silicium en daarna ijzer -en dan houdt 't op!
Ijzerfusie is geen energiebron voor de ster maar kost alleen maar energie.
Wanneer ijzer het stermateriaal domineert, implodeert de kern van de ster totdat er een dichtheid ontstaat van een harde bol.
De buitengelegen ringen vallen nog steeds naar binnen en ketsen op de bol terug.
Zo ontstaat er een krachtige schokgolf die groot genoeg is om een deel van de ster (massa) de ruimte in te blazen. Spectaculaire supernova!!!