Hoe kunnen ze toch nog een foto krijgen van een planteet die lichtjaren ver weg is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet, of anders in ieder geval niet goed. Het enige wat men kan doen is iets pixelen ter referentie. Dat is dan gebaseerd op wat men weet door het licht en de beweging van de ster waar de planeet om cirkelt te bestuderen. Een planeet trekt namelijk ook aan de ster, gebaseerd op dat patroon is er iets te zeggen over de omloopsnelheid en de grootte. Mogelijk ook de samenstelling, als je kijkt naar ons eigen zonnestelsel zijn de grote planeten gasreuzen en hebben de kleintjes een vast oppervlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eensdeels doen ze dat door de lichtverandering te meten die ontstaat als een planeet ervoor langs loopt.
Verder gaat een zon iets "wiebelen" als plaats aan de hemel door een zware planeet.
Verder nog door de kleurverandering: een planeet heeft meestal gassen in zijn dampkring en dan verandert het spectrum van de bijbehorende ster ietsje.
Verder wordt het radiospectrum bekeken: zonnen geven radiostraling af maar planeten met veel onweer erin (op aarde 44.000 onweren als je dit leest) geven eveneens een veranderend radiospectrum.
Kortom: al die uitkomsten worden over elkaar gelegd en de uitkomst vertelt sterrenkijkers iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foto is niet mogelijk, daarvoor staat een exoplaneet echt veel en veel te ver weg.

Heel misschien lukt het over een paar jaar met de in aanbouw zijnde telescopen met een opvangspiegel van ongeveer 30 meter, om een foto te maken. Maar denk dan aan een foto van 1 pixel.