water op de maan ?

al is er water op de maan wat maakt ons dat uit.
wat zouden we op de maan kunnen doen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hetzelfde met wat we kunnen als er water/leven op mars is.
http://www.goeievraag.nl/vraag/ermee-mars-leven.29517
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Wonen??
Water zou ook een teken van leven kunnen zijn, dus waarschijnlijk gaan ze dat onderzoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 maar waarom laten ze die maan niet met rust ?
de maan kan exploderen he..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer onwaarschijnlijk, dat de maan zou gaan exploderen. Dingen exploderen niet zomaar zonder aanleiding, namelijk, en de maan heeft de afgelopen 4 miljard jaar geen tekenen laten zien dat een explosie eraan zat te komen, zelfs niet toen we erop rondliepen. Of weet je iets dat wij niet weten?
Zwemmen wellicht... weet je hoe leuk dat is met zo weinig zwaartekracht als daar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je blijft al drijven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies dus zwemmen kun je altijd, met of zonder diploma... de maanslag...
We sturen er Willem Alexander naar toe. Die is gék op water.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor goeie humor!
Helemaal niks...!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water op de maan vertelt ons misschien iets meer over de geschiedenis, het ontstaan van de Maan.
Je zult er wel geen veldje andijvie op kunnen telen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze grenzen verleggen en onze kennis verbreden, dat lijkt me op zich al reden genoeg om dit soort van ding te onderzoeken.

Verder is met plaatselijk water een maanbasis al een stuk haalbaarder dan wanneer we zelf ons water mee moeten nemen. Deze maanbasis kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor experimenten met verminderde zwaartekracht (waarmee je weer andere resultaten zult krijgen dan met géén zwaartekracht). Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat voor effecten het zou hebben op eventueel mee te nemen planten, wat betreft groeipatronen.

De basis kan ook gebruikt worden voor astronomisch onderzoek zonder alle ruis die we om en nabij de aarde nog hebben. Een goede telescoop op de maan zou ons een hoop kunnen leren.

Vrachtvervoer is in de ruimte goedkoper dan personenvervoer. Een basis aldaar zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om nodige materialen voor verdere bemande ruimtemissies op te slaan, waarmee het een soort van tussenstop kan worden voor langere missies.

Tevens zou een permanente maanbasis ook een goede, makkelijk te bereiken experiment kunnen opleveren voor verdere ruimtekolonisatie. Hoe je het ook wendt of keert, zoals de mens momenteel op aarde bezig is raken op gegeven moment de grondstoffen op, raakt de aarde overbevolkt, enzovoort. Net als met de vroegere settlers in Amerika kan een ruimtekolonie voor mensen een kans geven om ergens voor henzelf iets te ondernemen.

Maar voornamelijk wordt het avonturiersgevoel hierdoor gevoed. Dit nieuws biedt hoop op een stroomversnelling in deze richting. Ik zou geweldig vinden om voor mijn dood een bemande missie naar Mars (en terug) te zien. Terugkeren naar de maan is dan een goed begin.

Overigens is het geen nieuws, water op de maan. Alleen de hoeveelheid die op een lokatie gevonden is, is nieuw. Voorheen zijn slechts sporen van water gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*loCatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, bedankt voor je oplettendheid, dat was slordig van me. Blij om te zien dat er in elk geval mensen zijn die het hele antwoord doornemen, trouwens.
Dat water kan als brandstof gebruikt worden voor een verdere reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Joepie! Water als brandstof! Daar moet je patent op aanvragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel: Water kunnen we (nog niet) als brandstof gebruiken
Natuurlijk gaat dat veel uitmaken.
Wat te denken van 'n heerlijk voor 't ontbijt, en in Maanwater gekookt halfzacht eitje.....!

Ik kan er al naar uitkijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanwezigheid van water op de maan is van belang voor toekomstige bases daar. Niet alleen kan het worden gebruikt voor menselijke consumptie, maar ook om er waterstof van te maken, die als brandstof kan dienen.
Bron; http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/11/13/131109_maan_water.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een watergevecht houden met het maanmannetje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou staat vast dat ze echt heeeel erg voorzichtig moeten zijn......

anders valt dat hele ruimte-project in het water....

Toegevoegd na 38 seconden:
dachten ze het vroeger wel droog te houden,
nu is niets meer zeker.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water halen :')?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al een hoop goeie antwoorden gegeven, maar ik denk dat als er iemand een enthousiast betoog over water op de maan heeft, het wel deze TEDster is. Dit praatje is opgenomen in maart 2007, dus voor de recente ontdekking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de korte termijn niet zo veel. Op de langere termijn maakt water het een stuk eenvoudiger om een meer permanente maan basis te bouwen.
Uit water kan immers brandstof voor raketten, zuurstof om te ademen en over een tijd waarschijnlijk brandstof voor fusie reactors. Het maakt nogal wat uit of je dat regelmatig moet gaan brengen of dat je dat ter plekke beschikbaar hebt. Je kan dan op je basis ook voedsel verbouwen. Een basis die op een flinke hoeveelheid water zit kan dus in theorie vrijwel volledig zelfvoorzienend worden gemaakt. En dat scheelt nogal in de kosten.

De maan kan dan dienen als een springplank voor verdere verkenning van het zonnestelsel maar vooral ook exploitatie. Ook de maan maar zeker ook andere manen, Mars en astroiden hebben materialen die bruikbaar zijn voor de industrie (sommige metalen en mineralen die hier op Aarde heel zeldzaam zijn komen op ander plekken in het zonnestelsel veel meer voor). En er zijn materialen die veel belovende eigenschappen hebben maar niet te maken zijn in de zwaartekracht van de Aarde (voornamelijk kristallen) en daarom nog nauwelijks onderzocht zijn. Daarbij wordt het mogelijk om langdurige experimenten te doen in een bijna absoluut vacuüm bij lage zwaartekracht. Zelfs het ISS is daarin beperkt. Observatoria op de maan worden zo bv al niet gehinderd een atmosfeer en aan de donkere zijde heb je ook minder last van radiosignalen van de Aarde.

Een raket vanaf de Aarde naar de maan schieten is relatief eenvoudig maar om vanaf de Aarde naar bv Mars te gaan vergt al meteen een veel grotere raket vanwege de lange duur dat mensen er in moeten door brengen. Laat staan als je verder wil dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel... Men wil graag een maanbasis zoals men al aangaf hierboven. En alles wat er is hoef je niet mee te nemen,dus is goedkoper.

Het draait gewoon weer om geld.