hoe onstaat een 'Melkweg' als het centrum een massief zwart gat is??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel langzaam en met heel veel geduld.

Antwoorden (3)

Er wordt gedacht dat een zwart gat onstaat door het botsen van grote sterren. De explosie veroorzaakt een zwart gat wat wellicht een sterrenstelsel creëert. Een zwart gat heeft geen reflectie van light en kan groeien door massa/materie op te nemen om het gat heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat het verwarrend overkomt in eerste instantie, maar wat zou er gebeuren als je onze zon zou vervangen door een zwart gat dat even zwaar is? Helemaal niets!

Wat betreft zwaartekracht althans. Natuurlijk zou de aarde totaal bevriezen en al het leven zou afsterven, maar de aarde zou wel precies dezelfde rondjes om het zwarte gat blijven draaien als dat ze om de zon deed!

Oftewel: het is niet zo dat een zwart gat alles opzuigt. Net zoals in een gootsteen als je de stop eruit trekt het water liever eerst een tijdje om het gat heen zal "willen" gaan draaien in plaats van rechtstreeks erin gezogen worden, zal een hemellichaam ook een cirkelvormige constante valbeweging gaan maken, vanwege de lineaire snelheid die het lichaam al had ten opzicht van het zware centrale lichaam.

De vraag die wél erg verwarrend is, is de zgn kip-ei vraag mbt tot melkwegstelsels en superzware zwarte gaten: wat kwam er nou eerst?

Is het superzware zwarte gat ontstaan doordat zich steeds meer materie verzamelde in het centrum van de om zichzelf heen draaiende massa sterren die we een sterrenstelsel noemde? Of heeft deze massa sterren zich juist verzameld om dit superzware zwarte gat heen?

En dat is een heel actuele vraag, want dat is vooralsnog onbekend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'Melkweg' met zijn sterren was er eerst. Daarna kon er pas een zwart gat ontstaan.
Geen ster; geen zwart gat!
Een zwart gat is wat er overblijft als een zware ster sterft.
Wanneer de brandstof van zo'n ster opraakt stopt de kernfusie. De zwaartekracht wordt niet meer tegengehouden zodat de ster krimpt, heter wordt en een supernova veroorzaakt.
Hierbij verliest de ster een grootgedeelte van zijn materie en wat overblijft is een kern met zo'n enorme dichtheid dat zelfs het licht niet meer kan ontsnappen.
In het centrum van ons melkwegstelsel is ons zwart gat geboren.