Als je sneller gaat dan het licht dan reis je niet terug in de tijd maar ben je eerder in de toekomst?

Je kan toch niet terug in de tijd omdat wat geweest is kan niet meer worden veranderd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan ook terugreizen hoor, echter zit dit wel heel gecompliceerd en erg technisch in elkaar wat voor een leek lastig te begrijpen is.
Maar ik zal het proberen uit te leggen!

Als je op de zon zou staan en naar de aarde kijkt, dan zie je wat er 8 minuten geleden gebeurde op de aarde.
Dat komt omdat het licht van de zon er 8 minuten over doet om de aarde te bereiken, en andersom.

Als je sneller dan het licht zou kunnen reizen, dan zou je theoretisch in 7 minuten de afstand tussen de zon en de aarde afleggen, waardoor je 1 minuut eerder op de aarde bent. Je reist dus als het ware 1 minuut terug in de tijd.

Echter is het verschil van de neutronen die ontdekt zijn slechts 0,0004% sneller dan het licht, waardoor je jaren zult moeten reizen voordat je een paar minuten terug in de tijd kan gaan.
Maar theoretisch is het dus mogelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat klopt du dat betekent ook als je eenmaal vooruit gaat kan je niet meer terug!! Maar ik geloof het zowiezo niet dat het kan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we ooit sneller gaan dan het licht is het theoretisch mogelijk naar de toekomst te reizen.
Daar zijn veel wetenschappers het al over eens.
Of het ons ooit lukt is de vraag.
Maar je weet het nooit.
Simplistisch voorbeeld:

Iemand doet een zaklamp en schijnt ermee de ruimte in. Stel nou dat jij sneller dan de lichtsnelheid gaat, dan haal je op een gegeven moment die lichtstraal in en zie je dus dat de zaklamp nog niet aan is, het 'verleden' dus.

Dus je reist wel terug in de tijd.

Toegevoegd na 28 seconden:
Tenminste, je kan het verleden zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ook Pauw en Witteman gezien van de week? Daar ging de expert het uitleggen met exact het zelfde voorbeeld ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@valentijnraw, ik denk dat die zogenaamde expert er wel meer van afweet dan jij..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valentijn...? Wat wil je hiermee zeggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat noem ik hoogstens terugkijken in de tijd.
als het niet de snelheid van het licht is dan begrenst de tijd m.i. alles. Je kunt in de praktijk niet terug in de tijd en je kunt evenmin in de toekomstige tijd kijken. Ondanks alle "wetenschappelijke" theorieën die thans de ronde doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan niet, Als je sneller dan het licht gaat wil niet zeggen dat je terug in de tijd gaat, wat een paar antwoorden terug ook gezegd word van dat de zaklamp nog niet aan staat, vergelijk het met een auto, je vertrekt tegelijk en de een rijd harder dan de ander en na een kilometer of 10 zie je de andere niet meer, dat wil dan niet zeggen dat je terug gaat in de tijd, ik geloof wel dat de tijd langzamer kan gaan door supersonische snelheden maar dan hebben we het over misschien 1 seconde, en dat is niet terug gaan in de tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar waarschijnlijk als je de toekomst ziet of de geschiedenis dan kun je er in vast blijven zitten en ga je daar dood!