Wat is de állerverst gemeten ster ooit (die dus het állerallerverste weg staat van de aarde)?

Hallo,Beste GV'ers:

(is eigenlijk een vraag van m'n broertje maar kvindt m zelf eigenlijk ook wel interessant):

wat is nou de ster die het állerállerverste afstaat van onze aarde?

wie heeft dat gemeten en op hoeveel kilometer of lichtjaar staat die ster dan van ons af?

Ok,thnx alvast !

Toegevoegd na 1 dag:
Ok,deze vraag levert geloof ik,geen nieuwe opzienbarende antwoorden (meer) op,of iemand moet nog een hééél goed antwoord weten...ik laat deze vraag dan ook nog openstaan t/m zaterdag...
dusss..mócht jij/u nog een héééél goed natwoord weten?
here's your chance....;-D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het heelal wordt geschat op 13.75 miljard jaar oud.
Verder kunnen onze telescopen geen materie waarnemen oftewel licht van materie zoals sterren.
Er wordt geloofd dat de eerste sterrenstelsel al na 300 miljoen jaar zijn onstaan, dus meest ver weg gelegen ster zou dus op een kleine 13.70 miljard lichtjaar van ons vandaan zijn.
Kans is wel groot dat die op dit moment allang niet meer bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee,stuifje.Ja,da's een degelijk anntwoord en tot nu toe het beste,vindt ik. Dus: zeer zeker een + sje voor je ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja,dit is toch naar mijn gevoel t beste antwoord: hier wordt een maximale afstand genoemt enzo...dus: stuifje: gefeliciteert!

Andere antwoorden (4)

Onmeetbaar ver..... Wou het even copy en paste-en maar is beveiligd. Dus voeg even een linkje toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
k,Kwakzalvertje..;-) thnx voor je antwoord + linkje,hoor.
plusje voor jou alvast...:-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die link heeft onbetrouwbare informatie, ze hebben het over 100 miljoen sterren in onze melkweg terwijl het er tussen de 200 en 400 miljard zijn. ( kan ook zijn dat er niet zorgvuldig naar fouten is gekeken )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stuifje: je hebt vet gelijk: er zijn zeker wel 200 miljard sterren in het melkwegstelsel en dr zijn zeker miljarden andere melkwegstelsels in het heelal,toch?
De melkweg is volgens de wetenschap tot nu toe eindeloos. Dus ik denk dat deze vraag nooit beantwoord zal worden
MVG SYDK
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedenk wel dat de ene ster de andere niet is :) Hoe verder weg de sterren zijn hoe meer licht er nodig is om te zorgen dat wij het kunnen gaan zien.

de verste sterren schijnen quasars te zijn. (zie bron)

sommige sterren zijn zonnen of zonnen met planeten. Maar sterren verder weg zijn weer hele melkwegstelsels.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey,sterredag: (passende naam trwouweens bij deze vraag,haha...;-0
thnx voor je interessante linkje & antwoord. dus ook voor jou gewoon een plus,k?
Gewone sterren die we separaat kunnen zien staan betrekkelijk dichtbij.
Wat we zijn als we zeer veel lichtjaren ver weg kunnen waarnemen zijn stelsels die gezamenlijk heel veel licht geven (met miljarden sterren), de eerder genoemde pulsars en de wat zeldzaam voorkomende supernova's.
Deze laatsten zijn of liever waren wel separate sterren maar in hun laatste ademtocht gaven ze meer licht af dan een heel melkwegstelsel bij elkaar!!
De supernova's bestaan slechts heel kort maar kunnen zo fel zijn dat men ze overdag zelfs waar zou kunnen nemen ofschoon hun afstand tot de aarde duizenden / miljoenen lichtjaren kunnen bedragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een lichtjaar is ongeveer9500000000000 KM.!!

Toegevoegd na 32 minuten:
We kunnen sterren dan ook alleen zien omdat ze licht afgeven, hun diameter is te klein om die op zulke afstanden te meten.
In theorie kunnen we zowat zover kijken als toen er sterren ontstonden, wat reeds in een eerder antwoord (waarvoor een plus) goed uitgelegd wordt.
Het heelal is echter niet (volkomen) transparant en dichterbij staande hemellichamen overstralen de verder weg gelegen lichtbronnen, we zien dus niet het begin der tijden (letterlijk).
Je moet dus onderscheid maken in hoever we kunnen zien en wat we dan zien.
Bij gewone sterren en het blote oog is het na enige honderden lichtjaren wel afgelopen, we zien met ons blote oog ongeveer 6000 hemellichamen, daarbij zitten ook de planeten en sterrenstelsels ver weg.

Voor het gemak houd ik het bij het zichtbare licht (ongeveer 350-700nM) maar sterren en andere hemellichamen zenden zeer veel soorten electromagnetische stralen uit, radiogolven, infrarood, UV
, Rontgen en gammastralen, welke we niet met het blote oog zien.

Kijk je bijvoorbeeld door een infrarood nachtkijker met beeldversterkers dan zie je (ook zonder vergroting)
op een heldere nacht zoveel sterren en hemellichamen dat
het er mistig van lijkt.

Het gaat dus niet alleen om vergroting maar ook om de golflengte waarin je zoekt en de mate van versterking van het signaal.

Sommige mensen kijken met telescopen die honderden malen vergroten, het beeld wordt dan echter vaak zo wazig en zwak dat we er niet veel mee zien, met een lichtsterke telescoop van goede kwaliteit met een vergroting van 35-50 maal zie je heel veel.

Kijkers die met een spiegel werken geven vaak een beter resultaat dan kijkers met lenzen, omdat de lenzen zelf ook licht absorberen en vervormen, een goede spiegelkijker (vgl Newton of Cassegrain) geeft veel plezier.