Ik ben geneigd te zeggen 100%, maar het hangt af van wat je onder "soortgelijk" verstaat en voor hoever in de toekomst je het antwoord wilt weten.

Zoals je misschien weet (zie bron voor mijn eerder antwoord op een soortgelijke vraag) heeft 70-80% van de sterren _waarschijnlijk_ meerdere aardachtige planeten. Hoe groot dat percentage precies is is nog niet duidelijk, maar met miljarden sterren in onze melkweg en miljarden melkwegstelsels in het heelal moeten er genoeg planeten zijn die op de aarde lijken.

De vraag is alleen: hoelang voor we ze ontdekken?
De kepler satteliet - dit jaar gelanceerd - zal zo rond 2012 het antwoord geven hoe zeldzaam of juist hoe algemeen aardachtige planeten zijn.

Of daar ook planeten tussen zitten precies zoals de aarde hangt af van je definitie van een aardachtige planeet: Is een planeet met dezelfde massa en baan als de aarde genoeg, of is vloeibaar water of zelfs leven een voorwaarde?

Hoe dan ook, hoe beter de telescopen worden hoe meer planeten we vinden, hoe groter de kans dat we een aardachtige vinden. Hoe lang dat duurt? Het kan morgen zijn, het kan over 3 jaar zijn of over 100 jaar, maar tenzij de aarde de enige aardachtige planeet is zullen we ze vinden. Be prepared ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het heelal oneindig groot is, is de kans dat er meerdere planeten zijn waarop leven mogelijk is, oneindig groot. Al zou maar elke 1 op de miljard sterren een potentiele zon zijn, en slechts één op de miljard daarvan een planetenstelsel hebben dat lijkt op het onze, en slechts één op de miljard daarvan iets wat qua omstandigheden lijkt op de aarde, en slecht één op de miljard daarvan is ook echt bewoond door wat wij leven noemen, en slechts één op de miljard daarvan lijkt op het leven dat we hier op aarde hebben, dan nog is de kans dat er meer is dan de aarde alleen oneindig groot.

Door allerlei praktische problemen echter (afstanden, tijden, technische beperkingen) is de kans dat we dat ook gaan ontdekken oneindig klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze waarnemingen over het heelal staan nog in de kinderschoenen.
Hoe goed we ook bezig zijn, we kunnen slechts een klein stukje onderzoeken.
Het is niet te zeggen wat zich verder weg bevindt, we kunnen dat amper bevatten, dus ik acht de kans dat er ergens nog een soortgelijke planeet is redelijk groot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kans is zeer aannemelijk. Omdat het ronduit egoïsties is om te denken dat wij het enige leven in een oneindig groot heelal zijn...

Misschien dat de achterkleinkinderen van onze achterkleinkinderen de techniek meemaken dat we ook zo ver kunnen reizen/kijken om hier onomstotelijk bewijs van te kunnen leven...

Met de huidige techniek duurt het al zo'n 5 maanden om op de planeet Mars te komen. Dan mag je zelf even een speculatie er op los laten hoe lang het duurt, voordat we het dichtsbijzijnde zonnestelsel hebben bereikt dat op dat van ons lijkt. Om hier dan vervolgens uit te zoeken, of er een planeet is die op onze aarde lijkt qua leven...