Waarom moet je zonnebril dragen tijdens een zonsverduistering?

De zon wordt verduisterd, je ziet dan geen enkel zonlicht.
Volgens mij is het ook een speciale bril.
Wat zijn de gevolgen als je geen bril op hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Het is de bedoeling dat je je ogen beschermd als je naar de verduistering kijkt. Als je naar de zon kijkt, en dat doen mensen voor, tijdens en na de verduistering, beschadig je je ogen onherstelbaar.

Een zonnebril is trouwens ongeschikt, je hebt een speciale bril nodig, en zelfs daarmee moet je niet te lang achter elkaar doorheen kijken.
Natuurlijk heb je geen bescherming nodig op het moment van totale verduistering, maar dit duurt maar heel even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wanneer je naar de zon kijkt moet je jezelf steeds beschermen. Zonnestralen zijn immers zeer gevaarlijk, en als je rechtstreeks naar de zon kijkt is de kans groot dat je ogen permanente schade oplopen, soms met blindheid tot gevolg. Zeker wanneer je een verrekijker of een telescoop gebruikt zijn beschermingsmiddelen een absolute noodzaak. Niet alleen het zichtbare licht is schadelijk: de zon zendt ook onzichtbare straling uit: de ultraviolette straling, die ook voor zonnebrand zorgt, en de infrarode straling, die warmte veroorzaakt. Beide stralingen kunnen ons oog ernstig beschadigen.
Dikwijls denkt men dat een gewone zonnebril, een CD of een fotonegatiefje voldoende bescherming zijn om de zon te bekijken. DIT IS DUS NIET HET GEVAL. Veilig zijn alleen een lasbril met een factor 14 of meer, of een speciaal zonsverduisteringsbrilletje. Voor telescopen en verrekijkers zijn speciale solarscreens te koop. Ook voor een fototoestel of een camera moet natuurlijk een goede filter gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het doel van het dragen van een zonnebril of iets dergelijks is het beschermen van je ogen!!

de straling van de zon kan leiden tot blindheid. tijdens de verduistering is er geen probleem. echter op het moment dat deze verduistering voorbij gaat komt in 1 keer de zon tevoorschijn indien men geen bril of iets dergelijks draagt is de kans op schade aan de ogen aanzienlijk groter dan wanneer men bescherming draagt.

je kan het zien als een buffer om weg te kijken.
wanneer je een bril ophebt kan je misschien een seconden langer kijken zonder schade op te lopen.

natuurlijk is dit afhankelijk van het soort oog bescherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de volledige 100% zonsverduistering is er inderdaad geen enkel zonlicht. Het is even een paar minuten "nacht". Je hoeft dan geen speciale bril te dragen.

Als je daar voorafgaand, als de verduistering nog niet volledig is (dus tijdens het proces waar de maan, de zon inschuift), ín de zon wilt kijken, heb je wel een speciale bril nodig. Zelfs als de verduistering bijna compleet is (zeg 95% verduistering) is het restantje nog zo fel dat je de bril nodig hebt om dat te kunnen zien. Pas bij de Parels van Baily (= de laatste fase voor de totale zonsverduistering) kun je je bril afzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen nacht, hoor, het wordt schemerig. Er valt nog zo veel zonnestraling om de maan heen dat het lijkt alsof er een zwart gat in de lucht zit op de plaats waar de zon was, met een schitterende stralenkrans er om heen.
Het hangt er van af of je gewoon om je heen wilt kijken of dat je de zonsverduistering zelf wilt bekijken.
Voor het eerste heb je natuurlijk geen speciale bril nodig, er is minder licht aanwezig dan in een normale zonnige situatie.
Voor het rechtstreeks kijken naar de eclips heb je echter wel bescherming nodig, een gewone zonnebril is lang niet voldoende.
Je moet dan inderdaad een bijna ondoorzichtige bril of filter gebruiken.
Een andere veilige manier om de eclips te zien is met een groot stuk karton met een klein rond gaatje erin: het zonlicht dat door het gaatje op de grond valt zal een lichtvlek in de vorm van de (gedeeltelijk) verduisterde zon vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eclipsbril is zeer geschikt om de zon te bekijken tijdens een zonsverduistering.

Het is in principe mogelijk met het blote oog vlekken op de zon te zien. Zonnevlekken zijn meestal te klein voor het blote oog, maar soms is er een hele groep van vlekken die wel goed waarneembaar zijn. Maar dat kan niet onbeschermd. Direct naar de zon kijken is gevaarlijk. Het oog kan beschadigd raken. Ook een zonnebril is dan niet veilig genoeg. Een eclipsbril is wel veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je recht in de zon kijkt dan word je blind of slechtziend.Wanneer de maan voor de zon staat zie je bijna geen licht.Maar als de maan weer verder gaat en het licht terugkomt,is het al te laat. Je draagt de bril voor de veiligheid van je ogen.