Kan er buitenaards leven bestaan, zonder de bouwstoffen die wij hier op aarde hebben, zoals water en koolstof?

Uhm er zijn al levende bacterieen ontdekt... Op een andere planeet
O ja? Waar dan? Heb je een link? Thanx
Interessant ja, link?
Nee, dat was dat vervuilde monster - die bacteriën bleken gewoon 'aards' te zijn.
Er is nog geen leven ontdekt. Maar de Mars meteoriet die in Egypte gevallen is toont structuren die aan vroeger leven laten denken / Maar dit is absoluut niet bewezen dat dit werkelijk van leven/voormalig leven afkomstig is.
Ook de 'snot' die sommige meteoren blijken mee te brengen wijzen nog niet onmiddellijk op levensvormen op meteoren en kometen.
ronaldP
Er is nog steeds NERGENS bewijs gevonden van leven.
Alleen bewijs dat er MOGELIJKHEID tot leven zou kunnen zijn. Dat wil nog niet zeggen dat er echt ergens leven is.
Statistieken zijn echter al een bewijs dat er leven mogelijk moet zijn (miljarden 'zonnen' met een meervoud aan planeten waarvan er een paar misschien wel vergelijkbaar zijn met de aarde)..
Sorry zat fout, het sample was beinvloed door aardse bacterieen ja.
Ja, wij zijn aangepast op de stoffen die op aarden zijn. Maar ergens anders kunnen andere (individuen) zijn die op (voor ons) onbekende stoffen zijn.

Toegevoegd na 37 seconden:
Ik bedoel onbekende stoffen nodig hebben, sorry :)
Sommige wetenschappers denken van wel, want wie bepaald dat elk levend wezen zuurstof nodig heeft? Of een hart moet hebben? Het kan dus zomaar zijn dat er buitenaardse wezens zijn. Maar zelf geloof ik er niet in.
niet elk levend wezen heeft een hart, denk aan planten of bacteriën. Maar je punt is goed en duidelijk.
Ja dat kan. Als je "leven" definieert als iets dat zichzelf reproduceert, dan zou ik niet weten waarom dat niet zou kunnen met andere chemische elementen.
Ja hoor, dat kan. De wetenschap ging er van uit dat leven zonlicht nodig heeft, nu ontdekken ze diersoorten in de diepe oceanen waar geen zonlicht komt.
Zelfde gold voor zuurstof, ze vinden nu ook organismen die zonder zuurstof leven.
Laatst is er een bacterie gevonden door de onderzoeker Wolfe-Simon die niet uit de zes genoemde essentiële elementen is opgebouwd. Deze bacterie heeft zich aangepast aan zijn omgeving. Dit was een hele ontdekking voor de onderzoekers.

Wolfe-Simon heeft hiermee een grootse ontdekking in handen. Die bovendien dus de kans dat er op een andere planeet dan onze aarde leven voorkomt flink vergroot. Op lang niet alle planeten komen dezelfde elementen voor; maar als levende wezens ook opgebouwd kunnen worden uit andere elementen dan degenen die tot nu toe als essentieel werden beschouwd, opent dat een hoop mogelijkheden.

Zie onderstaande link over een programma van een tijdje geleden wat hierover ging.
Beste antwoord naar mijn mening!
Precies het geval waar ik aan dacht, dankzij jou hoe ik de details niet meer op te zoeken.
Graag gedaan :)
Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, omdat we het gewoon nog niet kunnen weten. Want wat is leven? Wij kennen leven als iets wat geboren moet worden, groeit, en vervolgens weer dood gaat. We weten eigenlijk niet of dit proces universeel is. We zoeken alleen naar leven wat wij kennen, zoals bacterieen etc, dat kan ook niet anders, omdat we geen andere referentiekaders hebben. Ik acht het zelf niet onmogelijk dat er leven is die buiten onze eigen aardse wetten, dit vanwege de complexiteit van het universum en vanwege onze beperkte kennis over het universum en vanwege de enorme omvang. Er valt nog zoveel te ontdekken.
Er is sinds kort een vermoeden dat dit kan.
Buiten onze Aarde is nog nergens leven vastgesteld.
Maar door een aantal bevindingen op Aarde is men moeten afstappen van het klassieke idee van leven.
Die bevindingen kwamen aan het licht bij het bestuderen van een giftig meer in Californië :In het Mono Lake met een hoge dosis aan arsenicum zou volgens nu geldende normen geen leven kunnen ontstaan. Nu het tegendeel is waar : in plaats van verbindingen met fosfor gaan bepaalde bacteriën een verbinding aan met het arsenicum.
Dit stelt alle tot nu gangbare theorieën over ontstaan van leven op zijn kop.
Wanneer we de nieuwe bevindingen doortrekken tot leven ergens in het heelal ....moeten we stilaan de klassieke ideeën laten varen. In die mate dat sommige plaatsen ,zelfs in ons eigen Zonnestelsel ineens kandidaten zijn voor leven.
Vooral ‘Titan’ met een atmosfeer van ethaan en methaan zou ineens een kanshebber worden.
De weg ligt nu ook open voor totaal onbekende verbindingen voor leven.

In het giftige Mono Lake blijken er organismen verbindingen aan te gaan met arsenicum ipv fosfor . Dit stelt de DNA theorie volledig op zijn kop : foto

Volgens een aantal onderzoekers ( Kennislink) zou het onderzoek van de NASA niet kloppen : link 2
Wie gelijk heeft blijft een raadsel ....maar toch zet de bevinding de deur open voor : anders te denken over leven.
Volgens mij is een zon al buitenaards leven, ontstaat sterft en elders gaat het weer verder met zijn "stof" lijken mij de criteria
Of het kan is (nog ) niet bekend, maar ik kan me voorstellen, dat er bij de juiste omstandigheden leven op b.v. siliciumbasis mogelijk is.
Het koolstofatoom heeft een aantal unieke kenmerken en dient als een soort universeel " lego-blokje" je kunt koolstof- waterstof heel gemakkelijk in ketens bouwen en dat noemen we organische stoffen.

In de juiste omstandigheden kan Silicium (zand = siliciumoxide) die rol spelen. Het leven zou andere processen moeten kiezen dan die wij kennen. En het vrije zuurstof zou heel gevaarlijk kunnen zijn voor dat leven.

Water zou vervangen kunnen worden door ammoniak (Nh3) maar water heeft zoveel unieke kenmerken.

Het antwoord is dus: dat zou kunnen, maar we hebben daarvoor geen modellen hoe dat zou werken.
Zou je op af kunnen studeren :-)