hoe heet de laatste ster die je kan zien voor het zonsopgang wordt?

of is dat seizoensafhankelijk? in dat geval bedoel ik nu, eind maart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (4)

De planeet Venus wordt ook wel eens de morgenster genoemd. Dit komt omdat Venus alleen zichtbaar is gedurende een ½ à 4 uur na zonsondergang of vóór zonsopkomst.

Toegevoegd na 12 minuten:
Venus wordt vaak door velen vaak gezien als een ster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment zie je in de vooravond Sirius in het Zuiden op 8600 lichtjaren. Sirius is heel fel nu.
's Morgens is de laatste ster die je kan zien in het Westen :
Arcturius op 16.7 lichtjaren , die is om kwart na zeven nog te zien (gevolgd door Capelle in het Noorden en Altair in het Zuidoosten 16.7 lj )

De laatste planeet is : Venus in het Oosten , naar Zuidoosten

Toegevoegd na 3 minuten:
avond : Sirius
ochtend : Arcturius.
Hangt allemaal af van het moment , volgende maand ligt dat al anders.

Toegevoegd na 8 minuten:
Starry Night simulator (gericht op Amsterdam)

Toegevoegd na 8 minuten:
Starry Night simulator (gericht op Amsterdam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterrenhemel draait elke dag een beetje verder en over een jaar is hij weer hetzelfde als nu.
Daar doorheen gaan de planeten, die houden allemaal andere tijden aan, afhankelijk van hun omlooptijd om de zon. Er zijn twee planeten die tussen de zon en de Aarde staan: Mercurius en Venus. Die twee kun je dus alleen maar zien vlak voordat de zon opkomt en kort nadat de zon is ondergegaan.
Mercurius staat dicht bij de zon, is daarom met het blote oog nauwelijk zichbaar voor ons, Venus staat er verder van af, die zien we wel. Venus is de helderste planeet en valt daarom enorm op. Afhankelijk van wanneer we haar zien, noemen we haar ook de avondster of de morgenster.
Op http://www.jcvandermeulen.org/index.html?pagina=links zie je de opkomsttijden en ondergangstijden voor de zon, de maan, de planeten en noem maar op zoals ze deze week gelden. De tabel wordt wekelijks ververst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hele heldere ster die je in de winter 's ochtends om 8 uur nog ziet, is eigenlijk de planeet Venus. Als je iets vroeger opstaat, en kijkt naar Venus terwijl andere sterren nog zichtbaar zijn, is Venus veel feller dan alle andere sterren, dat ziet er heel mooi uit.