Is er een maan die een zodanige draaisnelheid heeft dat je vanaf zijn planeet kan zien dat hij draait?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik doel op de omwentelingen van die maan om de eigen as.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou mooi zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat lijkt me cool! :-)
amigo
13 jaar geleden
toevoeging was mij duidelijk hoor maar lees eerste link, daarin staat dat het blijkbaar het meest gebruikelijk is dat een maan 1 omwenteling om zijn as maakt als hij ook 1 omwenteling om de planeet maakt

Antwoorden (2)

Uw vraag is nogal dubbelzinnig.
Het antwoord is ja….maar het gaat niet over de wenteling over de eigen as , maar om de wenteling rond de moederplaneet .
Phobos staat zo dicht bij Mars en maakt zo’n vlugge omwenteling dat je ze net voortdurend kunt zien bewege
Van deze maak ik graag simulaties .....want is een zeer vreemd verschijnsel. Het maantje lijkt in niets op onze Maan en lijkt ook veel kleiner dan onze Maan gezien van het Marsoppervlak.
Omlooptijd rond Mars : ongeveer 7uur 30 minuten.
Deimos de tweede Mars maan kan je niet zien bewegen ,die staat te ver.
Er zijn mogelijk nog manen in ons Zonnestelsel , maar daar kan ik niets over vertellen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Phobos beweegt zich slechts op 6000 km hoogte en staat dus meer dan 50 keer dichter bij Mars dan onze Maan van de Aarde.
Phobos is echter zeer klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste manen in ons zonnestelsel schijnen synchroon te draaien, zie link 1

De enige uitzondering is mogelijk Phobos , zie link 2