Wat zou er te voelen zijn op de maan, wanneer hij dichter naar de aarde toe komt? (Zoals nu)

Zou je daar dan bijv. aardbevingen kunnen voelen of niets omdat het geleidelijk gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

De maan heeft net als de aarde gewoon een baan die hij volgt. Vandaag was hij op het punt in die baan dat hij het dichtst bij de aarde is, maar dat zal geen aardbevingen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige verschil lijkt mij dat de aarde groter lijkt dan normaal, net zoals de maan vannacht groter lijkt vanaf de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de maan kent geen bevingen aangezien het geen tectonische platen heeft. de maan voelt een wel wat grotere kracht dan normaal. maar de aarde voelt dezelfde kracht ook. en 1x in het jaar komt de aarde ook op een punt waar die het dichtst bij de zon staat. dus zo bijzonder is een perigeum niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan komt niet dichter naar de aarde. Juist omgekeerd; hij verwijdert zich langzaam. En aardbevingen zul je daar zeker niet voelen. Hoogstens maanbevingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien de Maan 'gevoelig' dichter bij de Aarde zou staan .
Gevoelig zou zijn op 50.000 km in plaats van 380.000 zou dat heel veel implicaties hebben . Enorme stormen en tektonische instabiliteit.
Dat schrijf ik niet zomaar.
Wanneer we kijken naar de geschiedenis van de Aarde en de Theïa optie volgen , heeft de Maan tientallen tot honderden miljoenen jaren op een afstand ongeveer 20.000 km de Aarde gestaan heeft . Dit op het moment dat De Aardkorst zelf nog niet stabiel was en de Aarde tot vier keer vlugger rond zijn as draaide. De Maan heeft zich beetje bij beetje verwijderd.
Het omgekeerde is bijna nooit beschreven ...omdat men het niet algemeen eens is over de Theïa stelling.
Uit die stelling zou het materiaal van de Aarde en die van de Maan weinig verschillen .
Maar wanneer we naar andere manen kijken ,bv Io bij Jupiter .... waarbij de kern en mantel door de nabijheid van de planeet tot 100 meter en meer harmonica gewijs kan uitzetten (en voor hevig vulcanisme zorgt) , lijkt het mij dat er ook tussen de Maan en de Aarde zo'n kleine beweging was.
Maar dan moet de Maan heel dicht bij ons staan...en dat is met een super Maan veel te weinig het geval.
Trouwens op lange termijn hoef je niets te vrezen , want de Maan verwijderd zich steeds verder van de Aarde (3,8 cm per jaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te voelen niet ! Maar mogelijk wel te meten ,mij lijkt net zo dat de maan invloed heeft (zwaartekracht ,aantrekkingskracht )op de aarde ,dat ,het anders om ook zo is ,zelfs sterker (wij zijn groter)alleen zo ver mij bekend zijn op de maan geen vloeistoffen in grote hoeveelheden (zeeën ,magna)die makkelijk reageren , op de iets sterkere aantrekkingskracht Vd aarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan net zo goed de vraag stellen: Wat zou er te voelen zijn op aarde, wanneer de maan dichter naar de aarde toe komt?
Want we zitten allebei op een een punt van onze eclips zodat we dicht bij elkaar zijn.
Er is op de maan geen zwaartekracht, dus je zou daarom al helemaal niks voelen.
Maar het gaat ook net zo geleidelijk als op de aarde (al draait de maan natuurlijk sneller...). Je merkt er niks van. Geen schok of iets. Hij draait gewoon in zijn baan.
Als je dit bedoeld: je zal ook niks voelen van de aantrekkingskracht van de aarde. Deze kan de maan niet naar ons toe trekken. De aantrekkingskracht is dus nu wel iets sterker dan normaal, maar ook hierin is niet zo'n groot verschil dat je dat voelt.
In het kort:
'Wat zou er te voelen zijn op de maan, wanneer hij dichter naar de aarde toe komt?'
'Niks (behalve dan het geweldige gewichtloze gevoel...)'