Waarom zijn bij alle Apollo maanvluchten nooit telescopen op de maan geplaatst die de sterren vanaf de maan konden bestuderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Misschien omdat het heel lastig is de data die die telescopen verzamelden, weer op aarde te krijgen? En dan zit je nog met de energievoorziening. En misschien ook wel omdat ze niet verwachtten dat zulke dingen bijzondere resultaten zouden opleveren, want zou je vanaf de maan dingen kunnen zien die je vanaf de aarde niet ziet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een telescoop moet gedurende langere tijd op dezelfde sterren worden gericht om een goed beeld te krijgen. De maan draait echter. Je hebt dus een mechanisme nodig om de telescoop te richten, en dat daarbij compenseert voor de rotatie van de maan.

Verder heb je complexe regelingen nodig om te voorkomen dat de telescoop ooit per ongeluk in de zon kijkt - dan is het einde oefening voor de telescoop.

De telescoop zelf, het richtsysteem, het beveiligingssysteem, de communicatie-antennes voor communicatie met de aarde (ontvangen van commando's, doorsturen van gemaakte opnames), de zonnepanelen voor de energievoorziening - dan heb je het over grote, en vooral zware, apparatuur.

Als je weet dat bij de maanlander elk grammetje telt, en ook elke centimeter telt, kun je je voorstellen dat het niet mogelijk was zo'n telescoop mee te nemen.

Daar kwam bij, dat het Apolloprogramma slechts één doel had: als eerste een mens op de maan zetten. Elk nevendoel zou slechts hebben afgeleid van dat hoofddoel. Ook dat was een reden om zich alleen op dat ene hoofddoel te richten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk verhaal, Het doel van het apolloprogramma was helemaal niet wetenschappelijk maar gewoon een onderdeel van de spierballenpolitiek ten tijde van de koude oorlog. Dus als ze al een telescoop mee hadden genomen, dan zou die waarschijnlijk eerder mooie plaatjes van het Kremlin hebben gemaakt (leuk voor de publiciteit, maar voor de rest niet echt waardevol) dan van de sterrenhemel.
De belangrijkste Maanlandingen waren eind jaren 60 en begin jaren 70 .
-De overdracht van gegevens naar de Aarde stond bijlange nog niet zover als nu. (en de computers ook niet).
- Het doel was: als eerste bemanning te landen op de Maan en en paar wetenschappelijke souvenirs meebrengen.Die missies waren vrij kort.
-In 2020 komen er nieuwe missies ....en ik durf nu al wedden dat ze een telescoop zullen installeren....de Hubble is bijnaop.