'Donkere materie is niet detecteerbaar'. Zijn _hele kleine_ zwarte gaten dan wel detecteerbaar?

Zie 't antwoord van lunababy bij:
http://www.goeievraag.nl/vraag/donkere-materie-dark-matter-gewoon.14582

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Donkere materie is fundamenteel anders dan de materie die wij kennen. Daardoor is ze niet detecteerbaar.

Althans, niet direct. Wel heel indirect, door haar invloed op de beweging van sterrenstelsels.

Kleine zwarte gaten zijn wel detecteerbaar. Ook indirect. Een zwart gat zal het beeld vervormen van alles wat zich erachter bevindt. En als er materie in de buurt is, zal het die verorberen, en daarbij een grote hoeveelheid heel specifieke straling produceren.

In de praktijk is detectie van een klein zwart gat moeilijk. De dichtheid aan zwarte gaten is namelijk heel klein. Een klein zwart gat beïnvloedt slechts een klein deel van de hemel. Dus je moet er maar net één zien te vinden, die nog dicht genoeg bij staat om de effecten te kunnen waarnemen.

Donkere materie is in principe weliswaar moeilijker waar te nemen dan kleine zwarte gaten, maar er is wel enorm veel van - waardoor de detectie in de praktijk toch eenvoudiger gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men hoopt nu ook heel kleine zwarte gaten te kunnen opsporen door een reeks aanvullende experimenten de polarisatie van neutrino's op de zuidpool ,door anomalieën in kosmische stalen te analyseren, waarvan de energie makkelijk die van de LHC(Large Hadron Collider) kan overschrijden.
Op dezelfde manier wordt er donkere materie opgespoord omdat het hier waarschijnlijk gaat om een hoge trilling van de snaar, fotino genoemd.Dit alles volgens de snaartheorie natuurlijk.Op deze theorie is veel kritiek, maar wetenschap wordt meestal indirect beoefend.Nooit heeft iemand de zon bezocht maar we weten toch dat hij uit waterstof bestaat dankzij de analyse van de spectraallijnen.