Leven,water,sporen van water op mars en andere planeten

Er komt zo nu en dan wat over langs op t nieuws maar ik kijk dat niet altijd en ik hoor er vanalles over en andere theorieën dus. Wat is er nouw gevonden op mars.
En kunnen we daar dan leven.
En wat ik ook afvraag hoe kunnen we daar zuurstof krijgen wat dan ook daar blijft dmv een damkring ofzo.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wees gerust : er is tamelijk veel ‘water’ , vooral in bevroren toestand op Mars. De Polen zijn bedekt met en droog ijs (koolzuur) en nat ijs : water. Moest het ijs op Mars smelten zou er genoeg water zijn om de ganse planeet met 8 meter water te bedekken…maar…ook ondrinkbaar door het zeer hoge pekelgehalte (Wij hebben technieken om dat water te zuiveren)
Van leven op Mars zijn geen bewijzen , maar men acht de kans vrij hoog. In Marsmeteoren heeft men afdrukken gezien die verdacht veel lijken op een soort celdeling.
Leven op Mars zou kunnen , maar alleen onder een beschermende atmosfeer en de astronauten zouden voortdurend medicijnen moeten slikken om de zeer gevaarlijke straling van de Zon tegen te gaan (Op Aarde zijn we daarvoor beschermd door onze atmosfeer ...maar die van Mars is te ijl)
De temperaturen daar , zijn voor mensen niet echt aangenaam ,maar leefbaar. (-80°C tot +25-30°C)(evenaar)
De dag is vergelijkbaar met de Aarde , maar de seizoenen duren dubbel zo lang ....Mars moet een grotere ellips rondde Zon beschrijven en is bovendien excentrieker dan de Aardbaan
De atmosfeer bestaat voornamelijk uit koolstof zoals de Aarde miljarden jaren geleden) Er zijn edelgassen ,helium en argon. Er is ook zuurstof , maar procentgewijs maar o,1 procent.
Omdat er zuurstof ....is de ijzerhoudende oppervlakte van Mars bedekt met rode roest. Die roestpartikels zijn uiterst fijn (fijnstof) ...en vormen een tweede belemmering voor de mens en machines
Vergelijk het met inademen van meel.
Op zeer lange termijn hoopt men Mars te laten begroeien met planten ,die koolstof nodig hebben ,maar zuurstof afgeven.
Maar er zijn nog teveel hindernissen voor permanente bewoning:-de lange gevaarlijke reis
-de enorme kost
-afdoende s.
Echter Mars is de enige plaats naast de Aarde waar menselijk leven mogelijk zou worden.
Die andere Manen en plaatsen met kans op leven hebben misschien water ....maar geen mogelijkheden voor menselijk leven.

Toegevoegd na 2 uur:
Het fijn rood stof is zo gevaarlijk , omdat er op Mars stormen (niet zo hevig als de Aardse) en stofhozen zijn die een derde van de totale oppervlakte kunnen innemen

Toegevoegd na 2 uur:
Het fijn rood stof is zo gevaarlijk , omdat er op Mars stormen (niet zo hevig als de Aardse) en stofhozen zijn die een derde van de totale oppervlakte kunnen innemen

Toegevoegd na 16 uur:
Samenstelling atmosfeer Mars : link hieronder

Toegevoegd na 16 uur:
Samenstelling atmosfeer Mars : link hieronder