Vacuum is als er geen gassen aanwezig zijn. Gewichtloosheid is wat men bedoeld als de zwaartekracht geen korte-termijn effect meer heeft op jouw bewegingen. Dat kan zijn omdat je in een paraboolvlucht vliegt, of omdat je ver genoeg weg bent van de aarde en er in een baan omheen vliegt, of gewoon omdat je ver weg van een groot voorwerp in de ruimte bent.
Vacuum heb je wel ver weg in de ruimte, maar kan je ook op aarde creeren door uit een vat alle lucht weg te zuigen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewichtloosheid betekent niet het ontbreken van zwaartekracht. Natuurlijk is er in de ruimte wel zwaartekracht! Zonder zwaartekracht zouden wij niet om de zon draaien en zouden er geen structuren als sterrenstelsels ontstaan.
Gewichtloosheid is een toestand waarin een voorwerp geen gewicht ervaart, bijvoorbeeld tijdens een vrije val.

Andere antwoorden (3)

Nee, dat heeft weinig met elkaar te maken. Gewichtloosheid betekent dat een voorwerp zich buiten de aantrekkingskracht van de aarde bevindt of dat die wordt opgeheven. Vacuüm betekent dat er geen lucht is. Dat kan ook gewoon op aarde. Het is wel zo dat als er op een plaats gewichtloosheid heerst, omdat die te ver is verwijderd va de aarde, de luchtmoleculen ook niet op hun plaats zullen blijven en de ruimte inschieten. Dus waar gewichtloosheid is, is meestal ook een vacuüm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je definitie van gewichtloosheid is niet juist. Gewichtloosheid betekent niet het ontbreken van zwaartekracht. Natuurlijk is er in de ruimte wel zwaartekracht! Zonder zwaartekracht zouden wij niet om de zon draaien en zouden er geen structuren als sterrenstelsels ontstaan.
Gewichtloosheid is een toestand waarin een voorwerp geen gewicht ervaart, bijvoorbeeld tijdens een vrije val.
Nee, dat zijn twee verschillende begrippen die niets met elkaar te maken hebben.

Er is sprake van een vacuüm in een ruimte als daar geen lucht of welk ander gas aanwezig is. In dagelijks taalgebruik hanteert men ook wel de term luchtledig. Een perfect vacuüm is technisch niet mogelijk. In een theoretisch perfect vacuum bedraagt de druk NUL Pa (= pascal).

Gewichtloosheid is een toestand waarin een voorwerp geen gewicht ervaart, omdat dat voorwerp geen ophanging of ondersteuning heeft in die specifieke toestand. Dit is het geval tijdens een vrije val, dat wil zeggen wanneer op het voorwerp geen enkele kracht wordt uitgeoefend, behalve de zwaartekracht. Men voelt dan niet de gevolgen van de zwaartekracht. De g-kracht is nul.

Staande op de grond of zittend op een stoel word je door de zwaartekracht van de aarde aangetrokken. Wat je ervaart als een gevoel van gewicht is de reactiekracht die opgewekt is waar je staat of onder je zitvlak. Zonder ondergrond is er geen gewicht en zou je je gewichtloos voelen. Zodra er weer sprake is van een ondergrond houdt de toestand van gewichtloosheid weer op.

Gewichtloosheid betekent dus niet het ontbreken van zwaartekracht. Natuurlijk is er in de ruimte wel zwaartekracht! Zonder zwaartekracht zouden wij niet om de zon draaien en zouden er geen structuren als sterrenstelsels ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze hebben niets met elkaar te maken
een vacuum is een luchtdruk kleiner dan een bar, of anders gezegd als ergens een onderdruk ontstaat spreekt men van een vacuum.
Is het drukvrschil groot dan spreek je van een hoogvacuum
Dat is in de ruimte (het heelal) wel aanwzig, ook buiten ons zonnestelsel.
Gewichtloos is een voorwerp als er geen invloed meer is van de in ons geval van de aarde, of andere planeet of de maan.

Gerrit