Is de geschatte leeftijd van het heelal korter geworden sinds men weet dat het universum steeds sneller expandeert ?

Sinds Hubble weten we dat het heelal expandeert. Door terug te rekenen leidde men daar ruwweg de leeftijd van het heelal uit af. Sinds kort weet men dat die uitzetting steeds sneller gaat (misschien door donkere energie) Dan moet de leeftijd van het heelal worden bijgesteld. Toch? Of zie ik dat verkeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Zou de leeftijd dan niet juist HOGER moeten zijn? Draai het "filmpje" achterstevoren af, tot je eindigt bij de Oerknal. Je ziet het heelal dan krimpen. Die inkrimping blijkt steeds langzamer te gaan. Het duurt dus navenant langer totdat alles samenkomt in de Oerknal.

Antwoorden (2)

Je zult uit moeten gaan van de gemiddelde expansie van het heelal. Deze zal dan in de begintijd veel langzamer zijn geweest, dan nu het geval is. Daaruit zou je eigenlijk moeten concluderen dat het heelal langer bestaat , i.p.v. korter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Dat het Universum verder expandeert is ongeveer bewezen.
Je zou dan kunnen concluderen dat de verste signalen die we ooit kunnen hebben ontvangen ( gamma stralingen op ongeveer 15.5 miljard lichtjaren) , dat die nu al veel verder van ons zijn (of waren) als dat men ze nu kan waarnemen. 15.5 plus expansie 15.5 plus ? = 31 plus ?.
Aangezien we maar kunnen terugkijken tot het punt van ongeveer 15.8 miljard jaren geleden , bevestigt in feite de ouderdom van ons heelal. We noemen dat het ‘waarneembare’ heelal.
Het andere heelal is het ‘meetbare heelal’ dat is rekening houdend met de expansie en met het feit dat dit in elke richting gebeurt : dat is ongeveer 46 miljard lichtjaren maal twee (voor een diameter) : dus ongeveer 92 miljard lichtjaren.
Daarbuiten weet men :niets