Roest op Mars

De rode kleur van Mars zou het gevolg van de oxidatie van het hoge ijzergehalte dat de bodem van Mars bevat. Ik heb echter begrepen dat ijzer pas roest als het in aanraking komt met water en zuurstof. Water is wellicht wel of in het verleden aanwezig geweest op Mars maar zuurstof niet. Hoe kan het aanwezige ijzer dan toch roesten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Er is wel zuurstof op Mars, maar niet zoveel in de atmosfeer als op aarde. In ieder geval voor een deel gebonden aan ijzeroxide (roest dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder

Andere antwoorden (4)

Er is een heel klein beetje zuurstof op mars. Er zit namelijk 0,04% zuurstof in de atmsfeer van mars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is integenstelling tot wat jij stelt wel zuurstof op mars.Het is maar een klein beetje maar het is er wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De atmosfeer van Mars besztaat voor zo'n 0,13% uit zuurstof en voor zo'n 0,03% uit water(damp). Ruim voldoende om de boel eens flink te laten roesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De atmosfeer van Mars bevat nauwelijks zuurstof, net zoals onze planeet voordat levende organismen zuurstof uit water vrij wisten te maken om organische moleculen te vormen. De korst van de planeet is echter een mengsel van allerlei atoomsoorten die in de meest gunstige configuraties voorkomen. Dat kan dus zijn als metallisch ijzer, maar ook als ijzeroxide of soortgelijke stoffen. De bron geeft vulkaanuitbarstingen die een laag hematiet over de planeet hebben verspreid.