Hoe houden ze LRO in een baan om de maan?

Gisteren is LCROSS gelanceerd, met het doel om LRO in een baan om de maan te brengen, op zoek naar ijs.
Ik dacht altijd dat het bijna niet mogelijk is om een satelliet langdurig in een stabiele baan om onze maan te laten draaien. Klopt dat dus niet?

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Het is maar wat je als stabiel neemt... Als een satelliet een jaar in een baan zit is dat dan stabiel, of 100 jaar?

Als de satelliet voor de duur van het onderzoek zich netjes in een baan om de maan blijft draaien, dan is het voor de onderzoekers stabiel genoeg... Daarna mag hij te pletter slaan en een stofwolkje produceren op de maan...

Een stabiele maanstationniare (dus een maan-geostationaire baan) is er inderdaad niet, naar mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom het niet mogelijk zou zijn, in een stabiele baan rond de maan te geraken. Op grote afstand van de maan wordt het lastig omdat dan de zwaartekracht van de aarde een rol begint te spelen, maar op redelijk lage hoogte boven de maan heb je daar geen last van.

Een lunostationaire baan (altijd boven hetzelfde punt van de maan staan, analoog aan een geostationaire baan waarbij je altijd boven hetzelfde punt van de aarde staat) is voor satellieten niet weggelegd. Die baan ligt namelijk op wel heel grote hoogte boven het maanoppervlak. In feite zit de aarde in een lunostationaire baan: wij zien altijd dezelfde kant van de maan, wat betekent dat wij, vanuit de maan gezien, altijd boven hetzelfde punt staan.

Overigens heb je in elke baan wel wat verstoringen, ook in banen rond de aarde. Desondanks noemen wij die banen stabiel.

Geostationaire satellieten wiebelen ook een beetje, door de zwaartekrachtsinvloeden van voornamelijk maan, zon en jupiter. Daarom hebben die satellieten een beetje brandstof aan boord om af en toe een baancorrectie uit te voeren. Geostationaire satellieten hebben namelijk een gebied van ongeveer één kubieke kilometer waar ze binnen moeten blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De satelliet draait in een hoek die 90 graden gekanteld is op de baan van de Maan. In de bron wordt het in het rechter filmpje getoond.

Toegevoegd op 18-06-2009 21:34:02
Satelliet draait dus gekanteld om de Aarde.