Ik reis door de ruimte met de snelheid van het licht. Doe een zaklamp aan en schijn die in de "rij richting". Gaat die lichtstraal 2 keer zo snel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

de lichtsnelheid is m.i. absoluut en niet relatief. De lamplichtsnelheid i snietgroter dan je reissnelheid.
NB Ook als je sneller reist dan de lichtsnelheid zal het licht m.i. niet de zaklamp verlaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als de lichtsnelheid is 1/299 792 458 dan moet de lamplichtsnelheid toch 2 keer zo snel gaan?
Als ik uit een rijdende trein (let's say 100km per uur)een kogel af vuur in de rijrichting, gaat die toch ook sneller dan als ik dat van stilstand doe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dat is een voorbeeld wat je totaal niet met deze vraag kunt vergelijken.
die afstanden en snelheiden zijn zo klein vergeleken bij de lichtsnelheid. lichtsnelheid blijft zich met (ongeveer) 300.000 kilometer per seconde van je afgaan.
Sinds Einstein's relativiteitstheorie, is bekend dat in dit geval voor jou, met de zaklamp, het licht met de snelheid van het licht van je afreist, maar voor een andere waarnemer die je van de zijkant bekijkt het licht en jij even snel gaan.

Dit is mogelijk door de verandering in relatieve tijdswaarneming van de beide waarnemers. Beide waarnemers hebben vanuit hun standpunt volledig gelijk, terwijl ze dus toch allebei een andere omschrijving hebben van het voorval.

De snelheid van het licht blijkt dus ten alle tijden relatief te zijn ten opzichte van de waarnemer. Het klinkt totaal onintuïtief, omdat we dit in ons dagelijks leven nooit tegenkomen (onze snelheden zijn ontzettend laag ten opzichte van de lichtsnelheid), maar is inmiddels bevestigd door vele experimenten. Correcties voor dit fenomeen zijn zelfs noodzakelijk om zaken als satellietnavigatie correct te houden - zonden relativiteitscorrecties zou de afwijking van de satellieten steeds groter worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, op dit moment is de lichtsnelheid absoluut de hoogste snelheid die wij kennen, dus de lichtstraal vd zaklamp gaat niet 2 keer zo snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciale relativiteitstheorie: De natuurwetten zijn voor iedere waarnemer gelijk.

Dus de wet, licht gaat met een maximale snelheid c, geldt ook altijd.

Als je twee lantaarns tegen elkaar in laat schijnen, dan passeren de lichtbundels elkaar met een maximale snelheid c.

Een lantaarn in de neus van een ruimtevaartuig blijft, ongeacht hoe snel het ruimtevaartuig gaat, nog steeds met een snelheid C ‘bewegen’.

Het is de tijd die verandert, maar dat is een stuk moeilijker te begrijpen.

Het beste boekje op dat gebied vind ik nu:
Quantum: Einstein, Bohr and the Great Debate About the Nature of Reality (PAPERBACK)
in het Engels, te koop via:
http://www.bookdepository.co.uk/book/9781848310353/ voor EUR 9.50 incl.verzendkosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten dat het volgens de relativiteitstheorie onmogelijk is die snelheid te behalen, blijft de snelheid C; dus de lichtsnelheid.