zijn er planeten die meerdere zomers of winter in 1 zonnejaar hebben?

Toegevoegd na 30 minuten:
het siderisch jaar en tropisch jaar op aarde verschilt maar 20 minuten. maar loopt dus niet gelijk. zijn er planeten bekend die dat extreem hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hooguit in een zonnestelsel waarin een planeet om meerdere zonnen draait, danwel een zeer vreemde baan heeft. De seizoenen worden veroorzaakt door de stand van de as t.o.v. zonneinvalshoek. Dus tenzij een planeet op zijn as staat te tollen of een niet-parabolische (maar dubbel parabolisch oid) baan heeft, zal het altijd vrijwel gelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarom niet, dat ligt aan de as v/d planeet. Alles kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alle planeten met een ovaal vormige baan zijn er wel een soort jaargetijden of in ieder geval een (klein) verschil in temperatuur door het verschil in afstand tot de zon.
Al is het verschil hoe verder de planeet van de zon afstaat en hoe ronder de baan is steeds kleiner

Toegevoegd na 12 minuten:
de warmte die de planeet opneemt heeft altijd te maken met de afstand tot de zon. Het is dus niet mogelijk dat de seizoenen van een planeet sterk daarvan afwijken

Als je echter naar Venus kijkt, daar duurt een dag langer dan een jaar, dit betekent dat het op Venus elk jaar op een andere plek extra warm is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten kan je behalve de Aarde alleen op Mars spreken van aanvaardbare seizoenen , maar de seizoenen zijn niet verdeeld als op Aarde.
De Zomer in het Noordelijk halfrond is veel warmer dan die in het Zuiden : door de stand van de rotatie-as vergelijkbaar met de Aarde , maar de baan is veel excentrieker en langer (rotatie 666 dagen)....dan de Aarde , vandaar de afwijking.
Op Mercurius duurt een dag 2/3 van een jaar : dus 10 dagen verder is daar 7 jaar verder
Seizoenen van Venus : zomer-winter-lente-herfst quasi gelijk ...allen onleefbaar heet.
Eigenlijk is alleen Mars vergelijkbaar met de Aarde.
Van de gasplaneten weet men niet met zekerheid of ze een vaste kern hebben.
venus : link

Toegevoegd na 8 minuten:
Meerdere zomers in 1 jaar : zou wel ergens kunnen ,maar niet in ons Zonnestelsel.
In andere configuraties kunnen andere regels gelden , maar dat is voorlopig niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zekerheid is er niet, want we hebben zulke planeten nog niet ontdekt. Maar theoretisch zouden ze kunnen bestaan.

De temperatuur op een planeet is namelijk niet alleen afhankelijk van de stand van de rotatie-as van de planeet ten opzichte van het baanvlak (dat is wat op aarde voor de seizoenen zorgt), of van de ellipticiteit van de baan van de planeet. De temperatuur op een planeet is ook afhankelijk van de helderheid van haar zon.

Nu bestaan er sterren die een variërende helderheid hebben. Deze sterren worden cepheïden genoemd. De periode waarin een cepheïde helderder en zwakker wordt, is erg constant. Die periode kan variëren van enkele dagen (te kort om voor seizoenen te zorgen op de planeten) tot enkele maanden (lang genoeg om voor seizoenen te zorgen).

Laten we een eenvoudig geval nemen: een planeet draait in een cirkelvormige baan rond een cepheïde, en de rotatieas van de planeet staat loodrecht op het baanvlak. Als de cepheïde elke drie aardse maanden een helderheidsmaximum heeft, dan kent die planeet dus vier zomers en vier winters per jaar.

Informatie over cepheïden vind je in onderstaande bronnen. Zoals wel vaker is de engelstalige bron aanzienlijk uitgebreider dan de nederlandstalige.

Toegevoegd na 1 minuut:

Vergeten te zeggen: om het eenvoudig te houden draait mijn voorbeeldplaneet in één aards jaar rond haar cepheïde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Onze eigen Aarde is een mooi voorbeeld van een planeet met twee zomers per jaar: momenteel is die van het zuiderlijk halfrond gaande en over een half jaartje bij ons weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit kan niet. Tenminste niet in ons zonnestelsel. Een planeet krijgt namelijk verschillende seizoenen door de zon en de stand van zijn as ten opzichte daarvan.
Maar, ik weet dit niet zeker: theorie...
Als er een planeet is die 'dichtbij' twee sterren staat, dan zou het kunnen. Als is dit bijna onmogelijk. Die twee sterren hebben namelijk zo'n enorme aantrekkingskracht, dat ze dan (als ze zo dichtbij staan) 1 ster zouden vormen.