Kan het sneeuwen en onweren tegelijk?

Dus dat het sneeuwt en het onweert?

Toegevoegd na 2 minuten:
sneeuw+onweer zelfde plek en tijd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Veel mensen denken bij onweer aan warm en broeierig weer en bij dit weer is de kans op onweer ook wel groot.
Onweer ontstaat als er een groot verschil is in temperatuur tussen de lucht aan de grond en de lucht heel hoog.
Vaak zien we in de zomer aan de grond een wind uit zuid tot zuidoost, die warme vochtige lucht naar ons land blaast, terwijl hoog in de atmosfeer, zeer koude lucht uit het hoge noorden ( door een depressie) naar het zuiden stroomt.
Naarmate de warme lucht doorstijgt, komt ze steeds koudere lucht tegen en gaat daar door steeds hoger en hoger en ontstaan zware buien ( onweer)
In de winter, vaak met noord-westen wind, veroorzaakt een depressie in de hoge bovenlucht een zeer koude stroming van lucht uit de poolstreek, boven het relatief warme noordzee water, ontstaan vaak buien die ook doorstijgen door de zeer koude bovenlucht, zijn de buien zwaar genoeg ( hoog genoeg) dan kan het ook onweren, terwijl er sneeuw valt.
Meestal is dit "hoog"onweer, dus alleen in de wolken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Meestal is dit "hoog"onweer, dus alleen in de wolken."
Meestal, of altijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter zit het onweer vaak lager in de wolken dan in de zomer en kan het daarom ook in de winter inslaan, maar het aantal ontladingen is aan zienlijk minder dan in zomer onweer, maar een en ander is zeer sterk afhankelijk in wel deel van het land je zich bevind, zo kan het langs de kust zelfs meer in slaan dan in de zomer, terwijl winter onweer verder landinwaarts veel minder vaak voorkomt.

Andere antwoorden (3)

Ja hoor. Dat doet 't nu ook, op dit moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woon jij op een heel hoge berg, dat het daar sneeuwt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het sneeuwt op de noordpool en het dondert in Brazilië.
Het is afgelopen winter meedere (2x) malen voorgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan.

Het komt echter vaker voor dan dat je denkt. Die ijskoude regen is vaak begonnen als sneeuw hoog in de lucht. En daar zit ook wel eens onweer bij.