Waar komt de naam 3e wereld land vandaan?

Wat is dan een 2e wereld land? Of en 1e wereld land?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het begrip Derde wereld is in de moderne betekenis een synoniem voor het totaal van alle ontwikkelingslanden.

De term werd voor het eerst gebruikt in de jaren 50 om een derde groep landen mee aan te duiden die niet behoorden tot de twee heersende machtsblokken van dat moment, het NAVO-bondgenootschap en het Warschaupact. Veel van deze "derdewereldlanden" waren lid van de Organisatie van Niet-gebonden Landen. Leidende landen binnen deze beweging waren Joegoslavië, India, Egypte en Indonesië. Overigens wilde niet-gebondenheid niet zeggen dat deze landen geen partij kozen. Vele lieten hun voorkeur merken voor de Verenigde Staten of de Sovjet-Unie, maar maakten geen deel uit van een militaire alliantie met een van deze supermachten.

Na de invoering en het veelvuldige gebruik van de term Derde wereld leek het min of meer logisch om de twee machtsblokken aan te duiden met Eerste wereld en Tweede wereld maar deze laatste twee termen zijn nooit zo gebruikelijk geworden als de Derde wereld. Tegenwoordig wordt de term Derde wereld niet meer gebruikt voor de niet-gebonden landen (de Koude Oorlog is immers afgelopen) maar enkel nog voor de ontwikkelingslanden. De term Vierde wereld wordt gebruikt voor het armste deel van de Derde wereld, maar ook voor het arme deel van de bevolking van een 'rijk' land, gezinnen die al jarenlang in een vicieuze cirkel van armoede hebben geleefd en nog leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een term die gebaseerd is op industriele & financiele ontwikkeling van landen, welke als steeds minder acceptabel gezien wordt.

1e rijke geindustrialiseerde landen (bv west europa)
2e: Landen er tussenin (Denk latijns amerika ed).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Wikipedia is de term ontstaan toen er twee machtsblokken ontstonden: het Westen (Navo) en de Sovjet Unie en bondgenoten (Warschaupact). Dat zijn dus de 1e en 2e wereld. Die termen zijn nooit populair geworden. De naam derdewereldland is niet meer politiek correct, doet teveel denken aan 'derderangsland'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Haha je was me voor. Als iedereen nou eerst even googelt of op wikipedia kijkt voordat ie een vraag stelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De indeling kwam aanvankelijk als Eerste Wereld ,Tweede Wereld en Derde Wereld.
Eerste Wereld waren de rijke ontwikkelde landen
Tweede Wereld waren de plan-economieën van de voormalige Communistische landen.
Derde Wereld waren aanvankelijk : de ontwikkelingslanden.
Die laatste term wordt wel eens gecontesteerd en gecorrigeerd.
Er is een heel groot verschil tussen bijv. Turkije en Somalië .... zodat de term minder gebruikt wordt bij wetenschappers.
Ook de vierde Wereld wordt gebruikt in verschillende contexten: Zo is voor de ene : de allerarmste landen die volledig afhankelijk zijn van hulp , waar anderen de term gebruiken voor de behoeftigen in rijke landen.
Ontwikkelingslanden lijkt me dus de betere term.