waarom is de provincie Noord-Holland zo gevormd doelend op het gekke puntje onderaan?

In het Gooi vallen niet alle gemeentes onder de provincie N-H

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De grens tussen de provincies Noord-Holland en Utrecht dateert uit 1351.
Na de vaststelling van de grens werd aan de Zuiderzee een (houten) Leeuwenpaal geslagen en van daar af de Goyergracht gegraven.
In het gebied rond de Vuursche bleven grensconflicten bestaan.
De definitieve grens werd vastgesteld in 1719.
De oostelijke grens (gevormd door de Goyergracht Noord en Zuid, Dr. Albert Schweitzerweg, Gooiersgracht, Hollandsesloot) liep kaarsrecht vanaf het Gooimeer (toen Zuiderzee) richting de Domtoren in Utrecht tot aan de Vuursche Dreef in Hollandsche Rading.
Deze grens is bij de definitieve vaststelling in 1719 nog aanwezig van leeuwenpaal tot aan paal 6.
Het verdere verloop van de definitieve grens ligt iets ten oosten en parallel aan de oorspronkelijke rechte lijn op de dom in Utrecht.