Door welke kracht worden wolken bij elkaar gehouden?

er is waarschijnlijk een kracht nodig om de waterdamp in een wolk bij elkaar te houden, welke kracht is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is geen kracht nodig.

Een wolk ontstaat op plekken waar temperatuur en vochtigheid van de lucht zodanig zijn, dat de waterdamp (een gas) daar condenseert tot ijs. Die verzameling ijskristalletjes zien wij als wolk.

(Er is ook een condensatiekern nodig, maar dat is voor dit verhaal niet van belang.)

Temperatuur en luchtvochtigheid variëren geleidelijk. Op plekken waar aan de voorwaarden is ontstaan, ontstaat een wolk. Elders ontstaat geen wolk, of lost een bestaande wolk op (het ijs verdampt).

Wat wij als wolk zien, is dus niets meer dan een gebied waar temperatuur en luchtvochtigheid aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat gebied hoeft niet bij elkaar te worden gehouden.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

geen enkele kracht. De wolken onstaan op plekken wara de omstandigheden voor wolken goed zijn (Luchtvochtigheid > 100%). Druppels die buiten dit gebied komen verdampen en die zie je dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moleculen die gelijk aan elkaar zijn trekken elkaar aan. Hoe sterk die aantrekkingskracht is hangt weer af van de fase waar in ze zich bevinden. Als je een vaste stof heb bevinden de moleculen zich erg dicht op elkaar. Ze moeten dus dicht bij elkaar zijn om elkaar aan te trekken. Als de stof gas is staan de moleculen verder uitelkaar en kunnen ze dus verder van elkaar afstaan zonder dat de aantrekkingskracht er aan gaat.