Even iets simpeler dan de Wikipedia: Het Scandinavisch hoogland is al enorm oud, 400 miljoen jaar geleden zijn er aardplaten tegen elkaar gebotst die op die plaats bergen hebben gevormd. Deze botsingsfase hebben de geologen later de Caledonische gebergtevorming genoemd. De oude bergen zijn bijna helemaal afgesleten en het gesteente wat nu aan de oppervlakte komt, is dus heel oud en vormt het Scandinavisch hoogland.

Verder is het landschap in die streken gevormd door de gletsjers die in de ijstijden over heel Scandinavië heen lagen (tot halverwege Nederland!). De gletsjers vormden diepe, u-vormige dalen die, toen het warmer werd, het ijs smolt en de zeespiegel weer steeg, volliepen met water. Dit zijn de fjorden.

(Er zijn ook mensen die geloven dat Slartibartfast de fjorden ontworpen heeft, maar dat is weer een heel ander scheppingsverhaal...)