Van de rivier de IJssel. Van de vele rivieren die in dit meer uitmonden is de IJssel de voornaamste. Door de aanvoer van IJsselwater werd de zoute Zuidzee omgevormd tot een zoetwatermeer.
En de naam IJssel stamt van het Germaanse woord Isala. Het woordje Is betekent: snelstromend.
Zuidzee moet uiteraard Zuiderzee zijn.
Toegevoegd op 30 oktober 2022 12:14: tekst
Amadea
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"Door de aanvoer van IJsselwater werd de zoute Zuidzee omgevormd tot een zoetwatermeer."
Is een vreemde (bijzonder incomplete) manier van iets uitleggen. De Zuiderzee werd zoet (en daardoor dus het IJsselmeer) omdat men dat water afsloot van het zoute water (zogezegd de Noordzee en de oceanen) dmv de Afsluitdijk. Dat is essentieel voor de verandering. Het water van de IJssel stroomde al jaren daarvoor de Zuiderzee in zonder dat het daardoor zoet werd. Net als dat de Noordzee niet zoet wordt van de Rijn en alle rivieren die de hele dag zoet water in de Noordzee gieten.
https://www.google.com/search?client=opera&q=hoe+is+het+ijsselmeer+zoet+geworden
"
Nadat de afsluiting van het IJsselmeer door het dichten van de Afsluitdijk in 1932 een feit was, was het aanvankelijk nog een meer met zout water. Omdat er nu alleen nog maar zoet water werd aangevoerd, werd het meer eerst brak en na ongeveer 2 jaar was het in 1934 vrijwel geheel verzoet met grote ecologische gevolgen.
"
SentWierda
een jaar geleden
IJssel = water/rivier in/bij Salland.. In Salland woonden de Saliërs.
Zuiderzee = zee ten zuiden van Friesland.
ronron1212
een jaar geleden
Onduidelijke reactie wat heeft het met de vraag te maken en de reactie salland en friesland?
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. De vraag is waar de naam IJsselmeer vandaan komt. Dan is interessant waar de benaming IJssel vandaan komt en ook de vroegere benaming Zuiderzee (door Amadea en LeonardN genoemd).
ronron1212
een jaar geleden
@Sentwierda en wat heeft friesland daar dan weer mee te maken
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212. LeonardN heeft het uitvoerig over de Zuiderzee en dat kan de vraag oproepen waar de benaming Zuiderzee vandaan komt. De meeste GV'ers zullen het niet weten.
Bron: Van Dale etymologisch woordenboek.
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda De Zuiderzee ontstond in vroege middeleeuwen als gevolg van een serie overstromingen, waarbij steeds meer land verdween dat het oorspronkelijke binnenmeer – het Aelmere – van de Noordzee en de latere Waddenzee gescheiden had gehouden. Uiteindelijk ontstond een rechtstreekse verbinding en werd het binnenmeer een binnenzee.
tinus1969
een jaar geleden
@SentWierda, je gooit in je eerste reactie zonder context wat info over de schutting - daar reageren mensen op. Verder; Salland en Saliers zijn genoemd naar de Isala/IJssel. De Zuiderzee was niet speciaal ten zuiden van Friesland, maar tegenover de Noordzee, voor de naam Waddenzee in gebruik kwam - de Zuiderzee begon bij de Waddeneilanden.
tinus1969
een jaar geleden
Mbt waarvandaan': de namen IJsselmeer en Waddenzee zijn in 1932 als nieuwe namen officieel vastgesteld door de Nederlandse overheid; https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&identifier=ddd:010663546:mpeg21:a0110
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969
Ik denk dat SW gelijk heeft, maar idd snap ik de reactie ook niet.
https://nl.wikisage.org/wiki/Noordzee#Naam
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, toch rammelt die verklaring, omdat de Zuiderzee niet 'ten zuiden' van Friesland lag - dat is een interpretatie achteraf. De Zuiderzee lag ten zuiden van de Waddeneilanden.
LeonardN
een jaar geleden
Lijkt er wel op dat de Zuiderzee ten noorden van Friesland lag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zuiderzee#/media/File:Jansoni.jpg
"dat is een interpretatie achteraf."
"De Zuiderzee lag ten zuiden van de Waddeneilanden."
Dat is ook een interpretatie achteraf.
tinus1969
een jaar geleden
Nee, dat de Zuiderzee ten zuiden van de waddeneilanden lag is geen interpretatie achteraf. Dat is wat ik terugzie op historische kaarten etc via wiki. De naam Waddenzee werd pas in 1932 formeel.
LeonardN
een jaar geleden
Ja, maar hetzelfde geldt dus voor Friesland, kan je ook zien op kaarten.
Welnu wat is waarschijnlijker:
1.De Friezen noemden het zo
2.De bewoners van de waddeneilanden noemden het zo
===
"De naam Waddenzee werd pas in 1932 formeel."
Wat bedoel je daar mee te zeggen?
===
Overigens zou het bijzonder zijn imo als je op een eiland woont en je de zee boven je Noordzee zou bestempelen en die onder je de Zuiderzee. Lijkt me echt dat Friezen hiermee gekomen zijn en het dus van uit Friesland bekeken is.
LeonardN
een jaar geleden
Hier nog een bron met een wat ander verhaal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzee#Naam
Welke ook niet over de Waddeneilanden spreekt. Dus ik ben benieuwd hoe je aan dit idee komt. Heb je dat volledig zelf verzonnen?
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, niet zelf verzonnen maar zelf geïnterpreteerd. Zie wiki, waaruit afdoende blijkt:
1.De naam Waddenzee bestaat pas sinds de 19e eeuw.
2. De namen Zuiderzee en Noordzee zijn beiden in de 14e eeuw ontstaan.
3. Dat roept de vraag op hoever de Zuiderzee zich uitstrekte. De logische interpretatie is dat de Noordzee de open zee ten noorden van de Waddeneilanden was, en se Zuiderzee de binnenzee ten zuiden van die eilanden.
4. Als dat klopt is een link met Friesland onwaarschijnlijk omdat de Zuiderzee grotendeels ten westen van Friesland lag.
LeonardN
een jaar geleden
Je gaat alleen maar uit van windrichtingen. Maar je vergeet het WIE. Hoe groot is de kans dat Waddeneilandbewoners een invloed hebben gehad op de taal vs. de Friezen?
Als je op een eiland woont is de zee om je heen 1 zee, zou vreemd zijn om een zee anders te noemen aan de ene kant van je eiland, dan de andere kant.
Als je naar Friesland kijkt in die tijd is datgene wat ten westen lag meer een verzameling zandbanken dan een zee.
Daarvoor was het land. http://www.atem.nl/civ/ned/nh001.htm
1.De naam Waddenzee bestaat pas sinds de 19e eeuw.
Ja maar voor die tijd was het nog minder een zee te noemen dan nu.
"niet zelf verzonnen maar zelf geïnterpreteerd. "
Ja precies dat dus. Iedereen kan wat interpreteren.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, je gedraagt je als een landrot, waardoor je de voordehandliggende interpretatie mist: het verschil Noordzee/Zuiderzee is in de eerste plaats relevant voor zeevaarders, waaronder vissers. En daarvan waren er in de 14e eeuw al heel veel.
En de zee tussen Vlietstroom/Marsdiep (Texel/Vlieland/Terschelling) en wat nu IJsselmeer is, was toch echt voldoende zee dat zeegaande schepen er ongehinderd langs konden varen. Het punt is, dat de Zuiderzee geen noordgrens had - tot aan de Waddeneilanden.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN en tinus1969. Interessante discussie over Friesland en de Zuiderzee. Tot nu toe is niet benoemd dat Friesland vroeger ook West-Friesland omvatte, in het huidige Noord-Holland.
En Salland omvatte vroeger ook een veel groter gebied dan het huidige Salland.