Deze zijn ontstaan na de laatste ijstijd, de grond is opgeschoven en omhoog gedauwd door de ijslaag die deze kant op kwam.
De zelfde ijslaag ( gletsjers) die ook alle stenen voor de hunnenbedden heeft meegenomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees nu net ook dat een groot gedeelte ook is uitgesleten door het eroderende smeltwater.
Je kunt het hele ontstaan op deze pagina lezen ( zie bron) er staat precies en met plaatjes hoe ze zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ijskappen hebben de Ardennen nooit bereikt, de grootste uitbreiding was tijdens het Saalien en toen is het ijs tot de lijn Haarlem-Utrecht-Nijmegen gekomen. Zie ook plaatje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:EisrandlagenNorddeutschland.png
Er is tijdens de ijstijden wel heel veel zand afgezet in de Ardennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zand wat opgestuwd is door de ijskappen, die werken als een soort sneeuwschuiver voor zand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw informatiebron betreft de Vlaamse Ardennen....die hebben NIETS te maken met de Ardennen!!!
De Vlaamse Ardennen zijn louter getuigenheuvels of restheuvels (hardere grondlagen ) tussen de grote rivieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het zand is niet opgestuwd door de ijskappen, het is verstuifd op de kale, bevroren toendra die voor het ijs lag. De Nederlandse heuvels van de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe zijn wel op de door jou aangegeven manier ontstaan, maar de Ardennen niet, ook de Vlaamse niet.
De kalkstenen die we in de Ardennen aantreffen zijn in zee ontstaan. Ongeveer 400 miljoen jaar geleden botsten de continenten Laurentië en Baltica met elkaar, waarbij een gebergte ontstond en de kalksteen omhoog geduwd werd. Dit gebergte erodeerde langzaamaan totdat zo'n 250 miljoen jaar geleden bij de vorming van Pangaea het huidige Afrika zich tegen het huidige Europa drukte en er een nieuw gebergte ontstond. Toen Pangaea langzaamaan uiteenviel en Noord-Amerika naar het westen afdreef, ontstond opnieuw een zee en kwamen de Ardennen gedeeltelijk weer onder water te liggen, waarna het gebergte snel erodeerde. Het gebied werd weer omhoog gedrukt doordat Afrika zich langzaam maar zeker tegen Europa aandrukte. Bij het versmelten van het Iberisch Schiereiland en de Adriatische plaat met Europa ontstonden de Pyreneeën en de Alpen. Behalve de vorming van deze gebergten werd het achterliggend land ook omhoog gedrukt, en ontstond het huidig heuvellandschap in de Ardennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Ardennen zijn een zogenaamd 'verjongd' gebergte. Een aantal keren in de geologische geschiedenis is er op de plek waar wij nu de Ardennen kennen, een opheffing geweest waardoor bergen ontstonden. En net zo vaak is de hele handel door de erosie ook weer gladgemaakt.
De laatste gebergtevormende fase (de Alpiene orogenese, die nog steeds bezig is) heeft de Ardennen weer opgeheven. En zo kan het dus dat je in de Ardennen zandsteen kunt vinden uit het Cambrium, zo'n 500 miljoen jaar oud.

De meanderende (slingerende) riviertjes hebben zich gelijktijdig met de opheffing in het landschap ingesleten, waardoor je nu in de Ardennen van die prachtige steile wanden hebt zoals langs de Ourthe, en grillig slingerende dalen.