waarom hebben kaarten van 'piri reis' allemaal verschillende bollen waar dan lijnen uit voortvloeien?

plus waar fungeren ze voor?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kleine opmerking: breedtegaden had men toen al. Die werden afgeleid uit de hoogte van de zon om 12.00. Met de 2 oriëntatiepunten en lijnen, trachtte Reis het ontbreken van coördinaten aan te pakken.

Antwoorden (2)

Daaruit kan worden afgeleid dat het portolaankaarten betreft: navigatiekaarten op basis van kompasrichtingen en geschatte afstanden zoals zeevaarders die in die tijd waarnamen. Er waren toen nog geen breedte- en lengtegraden bekend. Je ziet kompasroosjes van waaruit reizen richting de tropen, evenaar, Afrika en Noord-Europa zijn uitgelijnd.
Amadea
5 jaar geleden
Net als alle cartografen van toen en nu had Piri Reis te maken met het probleem om een bolle aarde op een platte kaart te tekenen. In zijn tijd waren de lengtegraden nog niet uitgevonden, waardoor een coordinatenstelsel ontbrak. De 2 punten dienden daarom als oriëntatie-- of coördinatiepunten voor zeelieden.