Hoe komt het dat de laatste groep aardbevingen die we op de wereld gehad hebben, allemaal op diepte waren van 10km?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Deze aardbevingen waren niet allemaal exact op een diepte van 10 km.
10 km is een "vaste diepte". Soms zijn gegevens te slecht om een ​​betrouwbare diepte voor een aardbeving te berekenen. In een dergelijk geval is de diepte 10 km.
In veel gebieden over de hele wereld hebben betrouwbare diepten de neiging gemiddeld 10 km te zijn of er dichtbij in de buurt. Als we bijvoorbeeld een histogram maken van de betrouwbare diepten in een dergelijk gebied, verwachten we een piek rond 10 km te zien. Dus, als we de diepte niet kennen, is 10 km een ​​redelijke schatting.
Eerder werd 33 km gebruikt. Verbetered inzicht gaf aan dat 10 km waarschijnlijker is.
Van sommige gebieden, zoals subductiezones, is bekend dat ze veel aardbevingen hebben die veel dieper zijn dan 10 km. In die gebieden zou waarschijnlijk een grotere vaste diepte geschikt zijn.
Een handige vuistregel is dat een betrouwbare diepte vereist dat de afstand van het epicentrum tot het dichtstbijzijnde station kleiner moet zijn dan de diepte van de aardbeving. Moderne computationele en theoretische ontwikkelingen kunnen nu betrouwbare dieptes produceren op grotere afstanden van het dichtstbijzijnde station, dus de vuistregel is tegenwoordig niet altijd van toepassing.

Met dank aan Google voor de vertaling.
SimonV