Waarom is het noorden van de aarde plat, en het zuiden puntig?

Als je naar een wereldkaart kink zie je dat de landenal aan de bovenkant allemaal plat zijn. En de landen aan het zuiden allemaal eindigen in een punt. Denk aan Afrika, Australië, zuid amerika. Hoe kan dit? Is dat toeval of heeft het een reden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook het plaatje dat ik erbij heb gedaan! :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Antoni
6 jaar geleden
Ik betwijfel of je gelijk hebt. Op een wereldkaart is de Noordpool zelden afgebeeld omdat dit geen continent is. Daarom staan de zuidelijke werelddelen (wat je noemt zijn werelddelen, geen landen) er sowieso wat prominenter op dan de noordelijke. Dan valt de vorm van die werelddelen dus extra op. Op deze kaart https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Greenland_(orthographic_projection).svg zie je dat Canada, Groenland en Scandinavië ook best puntig zijn!
Antoni
6 jaar geleden
De link werkt niet. Deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Groenland#/media/File:Greenland_(orthographic_projection).svg hopelijk wel.

Antwoorden (1)

De onderste continenten zaten (volgens een door veel mensen aanvaarde theorie) eerst aan elkaar vast maar zijn losgescheurd en "afgedreven". Dat verklaard hun vorm. Een mooie animatie vind je in de link.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de ongemotiveerde min niet.
plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ik per ongeluk "verklaard" in plaats van "verklaart" schreef ;-)
Reddie
6 jaar geleden
@NickBoven, dat verklaard natuurlijk veel ;-)