De vlag van Suriname bestaat uit een veld in de vorm van een rechthoek, waarop vijf horizontaal lopende balken en een vijfpuntige ster voorkomen.

- Het groen symboliseert de vruchtbaarheid van Suriname met zijn vele mogelijkheden; tevens verbeeldt deze kleur de hoopvolle verwachting, het nieuwe Suriname.
- Het wit symboliseert de gerechtigheid en de vrijheid. De witte banen van de gerechtigheid en de vrijheid verbinden het groen van de mogelijkheden van het land met het (helder) rood van de vernieuwing door de daden van de natie.
- Het rood staat symbool voor de vernieuwing en voor de liefde die tot daden leidt. De rode kleur symboliseert de progressiviteit, het nimmer aflatend streven van de natie zich te blijven inzetten voor de vernieuwing van mens en samenleving.
- De ster symboliseert de eenheid van de natie en het geel staat als symbool van de opoffering. De gele ster symboliseert de opofferende eensgezindheid en de gerichtheid op de gouden toekomst. Uit haar licht put de natie de kracht om, met vertrouwen in eigen kunnen, zich opofferingen te getroosten en zich te blijven inzetten voor land en volk.

De vlag is ontworpen door Jacques Herman Pinas naar aanleiding van een wedstrijd die de regering Arron uitschreef aan de vooravond van de Onafhankelijkheid. Voor 1959 had Suriname geen eigen vlag. De nationale vlag was toen de Nederlandse driekleur.
Amadea